صفحه نخست > حقوق بشر > آزادی بيان > مخاطب ما شورای علمای هرات نیست، شخص مولوی خداداد است!

مخاطب ما شورای علمای هرات نیست، شخص مولوی خداداد است!

پاسخ روزنامه پيمان به مولوی خداداد که مخالف سينماست و کارمندان روزنامه را تهديد کرده است
پنج شنبه 12 جون 2008

زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )

همرسانی

اشاره: کابل پرس? هرگونه تهديد و ارعاب عليه روزنامه نگاران را محکوم کرده و از خواست مردم در فرهنگی ترين شهر افغانستان، هرات، برای داشتن سینما حمایت می کند.

آنچه در ادامه می آید، پاسخ روزنامه ی پیمان چاپ کابل به تهدیدات مولوی خداداد، مروج افکار طالبان در هرات و مخالف سینما در اين شهر است.

در آغاز سخن، لازم می دانیم که به حضور علمای محترم و جید ولایت هرات عرض حرمت وارادت پیشکش کنیم و باتوجه به مرتبت علمی آنان، خاطر نشان کنیم که ما اظهارات شخصی مولوی خداداد را حاصل فکرآن بزرگواران تلقی نمی کنیم.

آقای مولوی خداداد مبلغ سرشناس طالبان در هرات، عنوانی روزنامه پیمان اظهاراتی کرده است که روی بعضی نکات آن مکث می کنیم.

مولوی خداداد بدون شناخت از روزنامه پیمان، آن را تا آخر سخنرانی خود، ”کیهان“ گفته است. کسی که حتی نام روزنامه را نمی داند، چه گونه درخصوص محتوا و مسئولان آن چشم بسته داوری می کند؟

مولوی خداداد اول این که خود معترف است که مخالف ایجاد سینما است.

مبارک!

دو: گفته است که مولانا سینما نداشت، خانقاه داشت. مگر مولوی خداداد در عصر مولانای بلخی زنده گی می کند؟

سه: ایشان گفته است که ”عنعنات اسلامی ما اجازه نمی دهد که درین مکان سینما ایجاد شود.“

به مصداق گفته خود، آیا مولوی خداداد آیت وحدیثی می تواند بیاورد که باید سینما نباشد؟ مولوی خداداد درباره حوزه گسترده فیلم های اسلامی اطلاعی دارد؟ چه کسی از عکس های برهنه دفاع کرده است؟ چه کسی، درکجا بر ضد مولوی خداداد فتوا داده است؟

روزنامه پیمان درشماره شصت وچهارم (هجده جوزا 1387) درصفحه اول چنین نگاشته است:

”سوال این جاست که چرا حالا صدای شورای علما بلند شده است؟ درچندسال اخیر، مگر این مظاهر وجود نداشتند؟ اما چرا زمانی که جوانی از سوی باند های تبهکار درهرات کشته می شود و بالای کودکی تعرض جنسی صورت می گیرد، مولوی خداداد لب از لب تکان نمی دهد. آیا آدم ربایی و کشتن و تجاوز به کودکان حرام نیست؟“

کجای این نوشتار، به فتوا می ماند؟ جواب بده مولوی خداداد!

مولوی خداداد می گوید:

”ژورنالیست حق دارد که فقط خبر بدهد نه این که نظر و فتوا بدهد!“

مولوی خداداد! تو مگر پیامبری که کسی حق انتقاد ونقد برتو را نداشته باشد؟ وقتی تو به عنوان عالم دین خودت را مسئول می شماری، پس باید پاسخ گو باشی و نقد شوی. چرا باید تو یک فرد غیرمسئول باشی!

مولوی خداداد گفته است که ”روزنامه کذایی به نام کیهان نوشته که ...“

جناب مولوی صاحب خداداد! درست است که در افغانستان چیزی به نام روزنامه کیهان به قول شما کذایی است. ماهم می گوئیم که چنین روزنامه ی درافغانستان منتشر نمی شود؛ بلکه کیهان درایران نشر می شود. اماشما باید مطلع باشید که درهرات روزنامه ”پیمان“ نشر می شود.

ودرآن هم اگرشما شماره های مختلف روزنامه را با دید بی طرفانه ( نه طالبانی) آن هم به عنوان یک دلسوز جامعه بررسی کنید، متوجه خواهید شدکه دست اندرکاران روزنامه، دفاع از ارزش های دینی و ملی افغانستان را در سرخط اهداف خود قرار داده اند.

مولوی خداداد گفته است: ”ما عکس العمل نشان می دهیم.“ و به صورت غیر مستقیم تهدید به حمله به دفتر روزنامه کرده است.

جناب مولوی، مگر خودت نمی گویی که درین جا قانون حاکم است؟ ما حکومت قانونی داریم؟ پس به چه حقی ترویج خشونت می کنی؟ مگر تو والی و سارنوال و امنیت هستی که درغیاب قانون، حکم صادر می کنی؟ می توانی عواقب اقداماتت را به دوش بگیری؟

دربخش دیگری مولوی خداداد گفته است: ”یاوه سرایی های این افراد به ما تأثیری ندارد. این افراد شاگرد های دشمان آگاه و یا نا آگاه اسلام اند که می خواهند فرهنگ های بیگانه را درجامعه ما رواج دهند و ما سکوت نمی کنیم. به خدا قسم این قدرتوان به خود می بینیم که جواب این یاوه سرایی ها را به فی ثانیه می توانیم بدهیم“
اول: یاوه سرایی را ثابت کن.

دو: مگر دفاع از کودکی که مورد تعرض جنسی قرار می گیرد، یاوه سرایی است؟ مگردفاع از جوانی که به صورت فجیع به قتل می رسد و عاملین آن زنده و سلامت در اطراف شما زندگی می کنند، یاوه سرایی است؟ مگر دفاع از عدالت وایستادگی دربرابر ظلم و بی عدالتی، فساد اداری وگرسنگی یاوه سرایی است؟ اگر رسانه ی عالم دین را به مسئولیت شناسی فرابخواند، یاوه سرایی است؟ مگر دفاع ازمظلومی که مورد تعرض قرار گرفته و تو سکوت کرده ای، ترویج فرهنگ بیگانه است؟مگرتعرض برکودکان ترویج فرهنگ افغانی است که تو درباره آن خاموشی اختیار کرده ای؟ درکجای روزنامه ازعکس های مبتذل دفاع شده است؟ روزنامه پیمان علمای دین را فرا می خواند که موضوع ایجاد یک سینما (آن هم سینمای جامعه اسلامی، که به ادعای خود مولوی خداداد، درین جامعه شریعت حاکم است) درمقایسه با ستم، آدم ربایی، تجاوزبه کودکان، رشوه ستانی، تهدید امنیت عامه،و هزاران مصیبت دیگر،که درپیرامون شما هرلحظه اتفاق می افتد، بسیارحیاتی نیست. آیا دادن انتباه درین باره، همسویی با ترویج فرهنگ بیگانه است؟ که شما مسئولین روزنامه را ”شاگردان دشمنان آگاه یا نا آگاه اسلام“ می خوانید؟

درقسمت دیگری می گوید:

”این یاوه سرایی ها جایی ندارد، این بدبخت ها فکر نکنند که ما ساکت می نشینیم“

ما هم همین را می گوئیم که در برابر ناروایی هایی که به وفور در اطراف تان می گذرد، چرا ساکت هستید؟
در پایان این جوابیه با صراحت می گوئیم:

مسئولیت هر نوع بد رفتاری با کارکنان روزنامه، و یا تولید آشوب، به دوش شخص مولوی خداداد خواهد بود و مسئولین نظامی و امنیتی هرات و سپس مسئولین دست اول کشور را فرامی خوانیم تا نگذارند حاکمیت قانون و دموکراسی نوپا درجامعه افغانستان آلت دست عده ی که از روی قیاس های شخصی خویش به این روند نگاه می کنند،قرار گیرد.

آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره

مجموعه شعر بی نظیر از 125 شاعر شناخته شده ی بین المللی برای مردم هزاره

این کتاب را بخرید

پيام‌ها

  • هرات درتاریخ سرزمین ما همیشه مهد علم وهنر بوده وگنجینه تاریخی خراسان را درخود دارد امروز نیز فرزندان این خطه باستانی بیکار نبوده ودنبال معرفت وآگاهی اند زمانیکه بنده درقاهره محصل بودم زیادترین تعداد محصلان افغانی را جوانان هرات تشکیل میدادند ودرعین زمان بااستعدادترین ها نیر بودند.

    روزنامه پیمان بعوض اینکه این مولوی را برجسته میساخت لازم بود که علمای دست اول وخارج دیده آنولا را پیدا نموده وباوی اندرین باب مصاحبه مطبوعاتی را انجام میداد.

    فکر میکنم که جناب رزاق مامون ویاهم خواهرما مهسا طایع ازنظر تجربه ژورنالیستی دچار کمبودهای استند که باید آنرا درخلال کار روزنامه نگاری آنرا تکمیل کنند.

    مشهور ساختن ویا برجسته نمودن یک شخص بدون داشتن دلایل موجه خودش یک خطای بزرگ است که غیر مستقیم عناصر عقب گرا را به صحنه مطبوعات میکشاند و ویرا بدون هیچ نوع مشکل شخصیت مطبوعاتی میسازد.

    امیدوارم درآینده روزنامه پیمان همچو اشخاص غیرمستحق را ولو اینکه دلایل هم داشته باشند در صفحات خویش مطرح نسازد

  • دوستان گرامی سلام

    من به شدت نظر محترم مولوی خداداد را تائید میکنم ایشان از روی اینده بینی و واقع بینی فتوای شان را صادر کرده جای خوشی است که هنوز هم علمای پیدا میشود که طرف دار دین است نه دنیا دوستان گرامی اگر عالم مجاهد مثل خداداد در مقابل خزد گرایان و عوامل شان ناستد جامعه دینی را ما را به یک جامعه مدنی پر از افکار سیفلیسی میشود امروز سینما را میاورند تا جای عید گاه را بگیرند فردا استادیوم را میاورند تا جای نماز جمعه را بگیرند پس فردا هم خانه های فحشا را میاورند تا جای مسجد را بگیرد تمام کار های که انجام میشود به نام تمدن و خردگرائی است تا هرچی زود تر مردم را از خود بیگانه کنه روزگاری خواهد شد که مردم بجای لباش مسلمانی درشی و پتلون بپوشند و نان چاشت شان را در مکدونالد بخورند و تشنه گی شان را هم رای کوکاکولا برطرف کنند.

    ما مردم برتر و خوبتر بخاطر دیانت درست ما نزد خداوند ( ج ) استیم و ایمان ما از کوه کرده ام استوار است شما فکر کنین که مثلا یک زنی که نام هنر مند را سر خود میگذارد همرای مردهای نامحرم فلم درست میکند به خیال باطل خود که خدمت به جامعه کرده مار تیر از هنرو سینما و وو تمام فرهنگ وارداتی غرب. تمام نیاز مندی های مارا خداوند د کلام پاکش نوشته کرده و مطابق ان هم عمل میکنیم نه به سینما و نه به دیگر چیز های وارداتی از ممالک کفار نیاز مندیم سینما جامعه غرب را به کجا رساند که مارا برسانه حیف پول های که شما جوانان به این سالن های سینما میدهید ایا شما میدانید که در حین تماشای یک فلم مغز شما هم شستشو میشود ایا میدانید از طریق صدا و تصویر شما را از خود شما بیگانه میکند امروز اگر در سینما بروید فردا همان چیز را ناخوداگاه تقلید میکنید و رفته رفته دیگر شما ان ادم متدین و خادم دین نیستید و این خود اغاز فاجعه است چرا که رنگ پوست شما شمارا مثل ادم غربی نشان نمیدهد و نه راه برگشت به فرهنگ خود دارید چرا که تمام هویت خود را از قبل لگد مال کرده اید ..

    امید وارم که علمای گرام همه باهم برای سرنوشت جامعه مسلمان فکر خیر کرده و ازین بدعت های خزنده جلوگیره کرده وظیفه دینی و وجدانی خودرا نسبت به مردم ادا نمایند باشد که مقرب درگاه خداوند باشند امین یا رب العالمین

  • khodada goft mokhalef cinema hast magar chera dar kodam ketab gofte shode hast ke cinema haram hast

  • din afione todahast
    wa olamaye din pakhsh konande in afun dar bayne mardom
    be omide naboodie hardo

Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

تازه ترین ها

اعتراض

ملیت ها | هزاره | تاجیک | اوزبیک | تورکمن | هندو و سیک | قرقیز | نورستانی | بلوچ | پشتون/افغان | عرب/سادات

جستجو در کابل پرس