صفحه نخست > دیدگاه > طرح “علف خوری” در اندیشۀ سیاسی اشرف غنی احمدزی

طرح “علف خوری” در اندیشۀ سیاسی اشرف غنی احمدزی

حمیرا ثاقب
چهار شنبه 25 جنوری 2012

زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )

همرسانی

اخیرا اشرف غنی احمد زی رییس برنامۀ انتقال مسوولیت ها در ولایت بدخشان گفت که: ” اگر افغانستان به سطحی از فقر برسد که مجبور شویم علف بخوریم، باز هم نیروهای امنیتی خود را تقویه می کنیم تا در مقابل شما بجنگند.”
اشرف غنی احمد زی چهرۀ نا آشنایی برای افغانها نیست. افغانستان حضور او را در کلیدی ترین پست حکومت آقای کرزی یعنی وزارت مالیه تجربه نموده است. آقای احمد زی در این اواخر با ایفای پست رییس برنامۀ انتقال مسوولیت ها به ولایات و مناطق مختلف افغانستان جهت انتقال مسوولیت های امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای افغان حضور جدی داشته است.

سخنان آقای اشرف غنی احمد زی تحت عنوان: “اگر مجبور شویم، علف هم می خوریم” در حالی بیان می گردد که بسیاری از جریانات سیاسی در حال دیدار و ملاقات هایشان با قدرت های جهانی هستند و به نوعی آنان را وادار به حمایت از خود و جریان سیاسی شان می نمایند. ظاهرا سخنان آقای احمد زی بیشتر تکیه بر استقلالیت اردوی ملی افغانستان دارد و اینکه این نیروها بتوانند در بدترین شرایط روی پای خود بایستند و وفاداری خود را به مام میهن ثابت سازند و از هر گونه فداکاری و جانثاری در راه سرزمین شان دریغ نورزند موضوعی است که ضرورت به بحثی جداگانه را می طلبد. اما در مورد طرح آقای احمد زی به جرأت می توان گفت که مطرح کردن برنامۀ علف خوری در اندیشۀ سیاسی ایشان نه یک اعتقاد راسخ بلکه یک شعار سطحی است که حتی برای مردم عوام افغانستان هم قابل هضم نیست. عدم باورمندی آقای احمد زی به شعارهای غلیظ و تندش سبب واکنش های منفی در میان دیگر طیف های سیاسی در افغانستان گردیده است و آنان انتقادهای تندی را نسبت به این گفته ها ابراز داشته اند.
مردم افغانستان تجربۀ تلخ جنگ و تبعات منفی آن را در طول سه دهه چشیده اند؛ این مردم جان های شان را بر اثر ایدیولوژی های وارداتی از دست دادند، خانه هایشان به تاراج رفت، با مهاجرت های ناگوار داخلی و خارجی تن دادند و حتی این مردم تجربۀ مشمئز کنندۀ علف خوری را در جریان جنگ های داخلی و قبل از طرح آقای احمد زی چشیده اند، زمانی که وی آسوده و فارغ بال در بهترین مکان های کشورهای خارجی و امریکایی به تفریح و تفرج می پرداخت. به یقین می توان گفت که مردم افغانستان نه تنها علف بلکه هیچ چیزی برای خوردن و حتی برای زنده ماندن نداشتند و تاریخ افغانستان شاهد تلفات بسیاری از مردم در جریان قحطی ها و سردی های زمستان بوده است. لشکری که امروز به نام اردوی ملی تعریف می شود نه با علف خوردن سر پا می ایستد و نه با این اندیشه راه به جایی می برد. نیروهایی که به مدت ده سال تمام تجهیزاتش در یک وابستگی خلاصه شده است نمی تواند در یک شعار به تکامل نهایی و استقلالیت کامل برسد.

اکنون اشرف غنی احمدزی که در والاترین چوکی حکومت آقای کرزی تکیه زده است و ناملایمات و سختی ها را احساس نکرده است نمی تواند با ریش گذاشتن و لباسی فقیرانه و مطرح کردن شعارهای احساسی خود را یک رهبر والا برای جامعۀ خود بتراشد.

مسیر وابستکی تا استقلالیت مسیر طولانی است که با یک شعار حل نمی گردد و ما از این افراد که وظایف خاص برای پروژه های از پیش تعیین شده دارند توقع داریم تا درک واقعی از جامعه و مردم خود داشته باشند و حقایق زندگی مردم را مانند درامه های تلویزیونی تصور نکنند و همچنان از استقلالیت؛ تعریف بهتر و سالم تری داشته باشند.

مطالب مرتبط

آنلاین :
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره

مجموعه شعر بی نظیر از 125 شاعر شناخته شده ی بین المللی برای مردم هزاره

این کتاب را بخرید

پيام‌ها

  • کوچی زاده وحشی

  • اشرف جان غنی هم در راه رفتن اتک و ادا در اوردن مهاتما گاندی را از خود نشان میدهد .
    مهاتما گاندی برای اتحاد مسلمان و هندو یکما روزه گرفت و امروز هندوستان خیلی افتخارات از گاندی دوران وقت با خود دارد . دوم این اشر غنی در زمان که استاد دانشگاه کابل بود خیلی مغر ضانه حرکات داشت با فارسی زبانها و کار شکنی هم میکرد .

    • به استاد اشرف غنی احمد زی!
      به هر روئی که خواهی ریشت آویز
      من از شا نه زدن هات می شناســـم
      به هر خیمه که خواهی جایت افگن
      من از غژدیی بابات می شناســــم

    • احمدزی گفت که اگر ضرورت باشد کاه می خوود. قابل تعجب نیست. پس خر چه می خورد؟

  • گویند که زاغ میخواست رفتارکبک رایادبگیردچون ازرفتارخدادادش ناخوشنودبود چندی گذشت ازرفتار کبک چیزی نیاموخت وهم رفتارخودش اریادش رفت .هرگاه جناب خودفریب به سرزمین پشتون نشین میروند شملۀ بی غیرتی حمامۀ شرعی شانرا برسرمیگذارندوهرگاه به سرزمینهای پارسی زبانان باسر کرزی مانندشان. ودریک سخن گاه ساز گاندی<پوشاک کرباس پارچۀ اوراهرگزنمیتوان با پوشاک بوی گین احمق زی ردیف کرد>را میگیردوگاه ساز اجدادشرا.واه بحال ما

  • این اوغان غول خودرا نماینده سازمان ملل کاندید کرده بود شکر یک رای هم نیاورد مردم هایکه رای میدادند در ررق رای دهی نوشته کرده بود که برو دیوانه غول تو از همان دیوانه ها هستی که چند دهه است که مارا سرگردان کردی اگر تو مرد میبودی وطن خود را جور میکردی باز در مورد دنیاه فکر میکدی اوغان غول کوچی ترا به کار های کته چی.
    نمایندگان کنترولر که صندوق ها را باز کرده میدیدن که عرب ها و بقیه مسلمانان به زبانهای خویس تحریر نموده بودندو خود جناب عالی را خواسته تا بخواند و اشرف غنی لوچک باز ورق ها را خوانده قهر شده که ورق ها را پرتو در بین اشغال .
    مردارخور اشرف فقیر علم ودانش افغان ملت خائین.
    یادداشت شما قابل ستایش است.

  • قبيله به شكل جنون اميز به جان اقوام و رهبران انها اوفتيده.دهن مسكينيار مانند سك ديوانه قف ميكند.ترو خشك را جنون اميز خور كرده ميرود.به رهبران غير بشتون تو هين ميكند.در حاليكه خودش دوكلمه بشتو صحبت كرده نميتواند, و سخت بشتو نست است وفاشيست.امروز قبيله لجام كرزى را بدست كرفته براى كرزى قومبرستى را دكته ميكند.بشتو نها ازهر قماش كه هستنددر دولت كرزى جمع هستند در حاليكه نخبه كان غير بشتون بيكار اند و كار دولتى ندارند.

  • ba mazhab shoma qabila mefama

  • بروید دهان تان را بشوید بعدن نام محترم اشرف غنی را به دهان بیا رید زیرا اسم مبارک اشرف غنی به حر دهان نا پاک جور نمی اید

    • واقعن کسانی که نام اشرف غنی را بر زبان رانده اند باید دهان خودرا مسواک بزنند وهفت بار با آب بشویند زیرا دهان شان ازبردن نام یک قبیله پرست فاشیست کثیف شده است!

Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

تازه ترین ها

اعتراض

ملیت ها | هزاره | تاجیک | اوزبیک | تورکمن | هندو و سیک | قرقیز | نورستانی | بلوچ | پشتون/افغان | عرب/سادات

جستجو در کابل پرس