صفحه نخست > خبر و گزارش > مردم افغانستان عناصر استخباراتی مانند فاروق وردک، حنیف اتمر، اشرف غنی احمدزی (…)

مردم افغانستان عناصر استخباراتی مانند فاروق وردک، حنیف اتمر، اشرف غنی احمدزی و حامد کرزی نیستند

سخنرانی بصیر آهنگ در دانشگاه پادوا درباره ساختار قدرت در افغانستان
کابل پرس
سه شنبه 25 جنوری 2011

زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )

همرسانی

کابل پرس?: روز دوشنبه 24 ماه میلادی روان، بصیر آهنگ، روزنامه نگار و فعال در زمینه ی دفاع از حقوق پناهجویان و پناهندگان، به همراه پروفسور ماشا رییس دانشکد حقوق بشر دانشگاه پادوا، در دانشگاه پادوای ایتالیا سخنرانی داشت. همکار کابل پرس، آقای بصیر آهنگ، در سخنرانی خود، به ساختار قدرت در افغانستان پرداخت.

او در ابتدای سخنرانی خود توضیح داد که حکومت فعلی دارای چه ترکیبی می باشد و میزان رضایت مردم از آن تا چه اندازه است. میزان مشارکت اقدام مختلف در افغانستان، بخشی از این توضیحات بود. او گفت که حکومت فعلی افغانستان ترکیبی از ناقضان حقوق بشر است که مردم انتظار داشتند، آنان به پای میز محاکمه کشیده شوند اما با کمک جامعه جهانی و نیز تلاش های مافیای حامد کرزی، دوباره در ساختار قدرت سهیم شدند.

آقای بصیر آهنگ، در بخش دیگری از سخنان خود به کمک های جامعه جهانی اشاره کرده، گفت که این کمک ها، از طرف مافیای کرزی و کسانی مانند فاروق وردک، انورالحق احدی و حنیف اتمر حیف و میل شده و یا در راستای سیاست های قبیله ای بکار گرفته شده است. در پروژه های بازسازی در افغانستان به وضوح تبعیض وجود دارد. در ولایت مانند قندهار یا ننگرهار، برای پروژه ای میلیون ها دالر به مصرف می رسد و در ولایاتی مانند بدخشان و بويژه ولایات هزاره نشین، پروژه ی مشابه وجود ندارد. حتا اگر بخش های اداری مانند ریاست زراعت در این ولایات فعال شده باشد، این بخش ها بدون امکانات است و بودجه آنان کمتر از سه یا پنج دالر آمریکایی در سال است. در مواردی مانند ساخت مکاتب، حکومت هیچ تمایلی به ساخت مکتب در مناطق هزاره جات، مناطق محروم مانند بدخشان ندارد و در عوض مکتب را جایی می سازند که همدستان خود حکومت که طالبان باشند، آن را آتش زده و تخریب می کنند. در حالی که پول کمک شده به افغانستان برای همه مردم است، حکومت آن را تنها در راستای سیاست های قبیله ای خرج می کند و یا اعضای آن، بخش زیادی از پول را اختلاس می کنند. موارد بی عدالتی به شکل گسترده وجود دارد و این موارد تنها بخشی اندکی از تبعیض، واپسگرایی و طالبانیزم در افغانستان است.

تقسیمات اداری در افغانستان و اینکه چگونه به نفع پشتونیزم عیار شده، بخش دیگری از سخنان آقای آهنگ بود. او گفت که در موارد زیادی، جمعیت یک ولایت پشتون نشین، به مراتب کمتر از نیم یک ولسوالی هزاره نشین یا اوزبیک نشین و یا تاجیک نشین است. ساختار قدرت بگونه ای عیار شده است که به نفع پشتونیزم تمام شود و آنانی که پشتون نیستند، از امتیازاتی مانند ولایت داشتن و امتیازاتی که به تبع آن، برای منطقه و مردم آن محل آورده می شود، محروم شوند. در مواردی مانند انتخابات نیز، این تقسیم بندی ها، به ضرر مردم غیر پشتون تمام می شود.

بخش دیگری از سخنان آقای بصیر آهنگ، درباره موضوع مذاکره و صلح با طالبان بود و اینکه چگونه مافیای قبیله ای کرزی که با موارد مخدر و تروریزم درآمیخته تلاش می کند همراه با بخشی از جامعه جهانی قصاب های مزار شریف، یکاولنگ و کنده پوش را متمدن و یا تکنوکرات جلوه داده و به قدرت برگردانند.

کسانی که در قتل و کشتار هزاره ها، اوزبیک ها و تاجیک ها دست داشتند، از نظر بخشی از جامعه ی جهانی متمدن شده و کوشش می کنند این جنایتکاران را دوباره برای سرکوب و کشتار مردم هماهنگ کنند. مردم افغانستان با طرح کرزی و صاحبان بین المللی کرزی و طالبان موافق نیستند. موضوعی که صدای مردم به گوش کسی نمی رسد و یا جامعه جهانی علاقه ای به شنیدن صدای مردم ندارد، دلیل موافقت مردم با جنایتکاران نیست.

آقای بصیر آهنگ، ضمن گفتن این مطلب که با خروج نیروهای بین المللی مخالف است، ادامه داد که باید نحوه ی حضور آنان در افغانستان تغییر کند. آنان باید با مردم همراه شوند و نه اینکه وسیله ای برای به قدرت آوردن جنایتکاران و محافظت از آنان شوند. مردم افغانستان نیز چهره هایی نیستند که استخبارات آمریکا، انگلستان، پاکستان و یا کشورهای دیگر معرفی می کنند. مردم افغانستان فاروق وردک، حنیف اتمر، اشرف غنی احمدزی، حامد کرزی و.. نیستند. جامعه جهانی باید صدای همه را بشنود. برای نمونه مردم هزاره تشنه ی علم و دانش هستند. اگر دولت برای آنان مکتب و دانشگاه نمی سازد، آنان خود دست بکار شده اند و مکتب و دانشگاه برای خود می سازند.

در انتها آقای بصیر آهنگ، همراه با پروفسور ماشا به پرسش های دانشجویان پاسخ دادند.

آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره

مجموعه شعر بی نظیر از 125 شاعر شناخته شده ی بین المللی برای مردم هزاره

این کتاب را بخرید

پيام‌ها

  • محترم بصير اهنك سراسر وقعيت هاى عينى كشور ما بر شمرده است.بر حق كه همينطور است.اصل مطلب هم همين است كه كشور هاى زيدخل تمام اطلاعات و معلو مات خود را از همين افغان ملتى ها ميكيرند.انها در يك دايره تنك محدود هستند.به اين سبب انها از اقوام مختلف كشور ما بريده اند ويا بلاك شده اند.انها به بلند كوى افغان ملتى ها ويا طالبان نيكتايي بوش تيديل شده اند.از همين سبب انها خود به طرف قهقرا و مارا هم به قهقرا ميبرند.شايد ما نميدانيم ,انها از همين طريق مفادى براى شان بدست بيايد.من هم باور نميكنم كه انها انقدر ساده باشند و فريب جند خر او غان ملتى را بخورند و كور كورانه عمل كنند.ويا سالهاست كه انها نميدانستند كه با كستان در داخل او غانستان تجاوزات و مداخلات ميكند.به هر صورت بشتونها از جهار طرف مسلح شده اند,درحاليكه اقوام غير بشتون بنام دموكراسى و انتخابات سلاحهاى خودرا تسليم كردند.اين به استيلا جامعه جهانى يك كرنتى بود .حالا اينها هم جل و بوستك خودرا جمع كرده ميروند.من ندا نستم كه انها به جه هدف امده بودند؟ انها امده بودند كه ما را به دوم خر بسته كنند.بلى ,به اين هدف دست يافتند ولى ايا هدف ديكرى هم داشتند؟ارمانى هم داشتند؟ انها با ميارد ها دلر امدند ,با جند دوزد او غان ملتى زدو بند كردند,خوردند و بردند حالا ميروند و ما را به باكستان بخشيدند.ما باز خاندان خاندان تباه وبرباد خواهد شديم.حالا براى دفاع خودى هم جيزى در دست نيست.در ادارات دولتى اكر بشتون نباشى بهتر است كه انجا نروى,كارت نميشود,مارشكنى ميكنند.افراد غير بشتون را به كار و تحصيل نميكزارند .بر عكس از جنوب به هزارها طفل از جانب دولت اعاشه و اباطه ميشود و به تحصيلات عالى فرستاده ميشود تا به راه و رسم فاشيبستى قبيلوى اجداد مزخرف خود ادامه بدهد.از همان طفلى مفتخور و برزيت بر شانه مردوم سوار شود.طفل هزاره ,بدخشى ,اوزبيك و ديكران جطور مكتب برود كه نان نداشته باشد واز 5 سالكى بايد كار كند.اكر اطفال تحت برورش قرار بكيرد بايد در همه ولايات از همه اقوام باشد.نه اينكه تنها اولاد هيرويين اين حق را داشته باشد.بصير اهنك درست كفته كه از ولايات بشتون نشين انها بسيار كوجك و وبعض دوهزار نفر هم ندارد ,همان دوهزار هم مكمل نيستند و نيم ان در باكستان هستند.ولى بيست نماينده از انها بايد بيايد.راستى نابربرى جه كه فاشيزم است و تبعيض و بى عدالتى .جه كردند اين با استيلا جامعه جهانى ؟ ايا انها نميديدند كه تمام وزارت هاى كليدى و زارت ختانه ها را به يك قوم سبردند و ديكران را از صحنه خارج ساختند.نتيجه اش را ديدند. بعد از ده سال ما به عقب رفتيم.

  • Bina جان !

    بصیر اهنگ گرچه بسیار خوب گپ ها زده و از حقیقت پرده بر داشته و به نفع همه ما و شما نطق نموده است ولی مو های خوده بسیار دراز دراز مانده و حتی مو های خوده شانه هم نکرده , یا پیسه شانه خریدن را نداره و یا به نام فیشن مو های خوده چنگوله ساخته کشال مانده , این کشال ماندن مو های بصیر اهنگ میرسانه که یا باید بسیار فیلسوف باشه و یا باید ادم متفکر که که حتی وقت سر خاریدن را هم نداره چه رسد به دوکان دلاکی رفتن و مو های خوده اصلاح نمودن , اگر خوب دقیق شوید فرق خوده از راست به چپ واز کرده که این معلوم میشه که میخواسته که بگویه که ( تقسیم نمودن راست است ) البته مه نظر خودم نیست که افغانستان تجزیه شوه و حتی مخالف این مسله هستم ولی از این حرکت بصیر جانء اهنگ بوی تقسیم افغانستان میایه , گرچه همه ما و شما سر امریکایی ها و حکومت کرزی قهر هستیم ولی مه از برادر های ازبک و هزاره و پشتون اصلاء نمیخواهیم جدا شوم . . گپه شام نزن . . بابه کلان های ما اگر از گور بخیزن و از گپ خبر شوند ده کون همه ما و شما چوبه خاط زدن . . بهر صورت از لبخند غم انگیز بصیر جان ء اهنگ باید گفت که معلوم میشه که غم " نه ازادی " افغانستان مانند خاری شب و روز ده زیر دلش میخله و در زنده گی شاید یک لحظه هم رنگ خوشی را ندیده باشه , والله بالله حق داره بر بعضی از ما و شما بوره مثل مرچ واری مزه میته . ولی از شنونده گانی شاعلی بصیر اهنگ باید یاد کرد : معلوم میشه که لباس های لیلامی ره پوشیده اند و صالون را مثل جلمبر خانه جور کرده اند , , یکی یا دو نفر از مجبوریت به بصیر جان ء اهنگ گوش میداده اند و باقی در دل هر چه افغان است لعنت میکرده اند که چرا کشور تان را به جنگ کشیده اید و ما را مجبور به فاتحه گرفتن نمود ه اید . از من به نصیر جان نصیحت که از سگرت نوشی بپرهیزید و غذای تازه ( هرچه خدا و بود ) میل بفرمایید , خواب خود را تنظیم نماید و از مشروبات الکهلی بپرهیزید و اگر گاهی مجبور شدید که سری به خمره بزنید از وین سرخ چند سال کهنه استفاده نماید ( وین اروپای شرقی ) و نه زیاد از یک یا دو گیلاس . وین چربی را از خون میشورد و دماغ را موشگاف میسازد باقی از سبزیجات و میوه تازه همیشه استفاده نماید . شما را به خیر و ما را به سلامت .

    مکرر اینکه : در اتن صراف ها بعد از واقعه غرق شدن کشتی مسافر بری و شهید شدن 20 یا 22 نفر افغان با پول های گذافی پنهان شده اند و در دوکان ها و کافی نت ها هویدا نمیشوند . اگر امکان دارد کوشش کنید که فرار نکنند ورنه صدها و هزار ها افغان بیچاره خواهد شد .

    • سوتيا جان ميخواهد كه بصير اهنگ مانند انورالحق احدي كه يك ترانسكشول است هرروز روي خودرا پاك بتراشد وسرخه وسفيده استعمال كند ومانند يك دختر چهارده ساله اكت كند وناز بفروشد. جان برادر هركسي مانند احدي مرد پسند نيست. ثانيا لطفا ادرس دكان سلماني تانرا بدهيد تا اقاي اهنگ اگر خواستند براي اصلاح سر وصورت به انجا بيايند. تشكر از اقاي اهنگ كه واقعيت هارا گفتند ولي جاي خوشبختي اينست كه باوجود تقسيم غير عادلانه ولايات به نفع يك قوم خاص بازهم فاشيستان كم اوردند ودر پارلمان اقليت شدند درحالكه تعداد وكلا براي هرولايت قسمي طراحي شده بود كه پشتونها حداقل ١٢٥ نماينده داشته باشند كه به معني يك نماينده زيادتر از مجموعه تمام نماينده هاي اقوام. زنده باد

  • . . . . .

    عنوان را که این شخص انتخاب نموده است میرساند که ایشان اصلاء اطلاعاتی راجع به استخبارات و طرز کار این موسسه ندارند , فکر کرده اند که کابل پرس? از ( ابغه مو یه ) بیا یک چیز های ( ده ایش سیاه کاری کو ) . . اگر به خط و خال چهره اهنگ خوب دقیق شوید از یک خسته گی ناشی از بی خوابی و یا عادات به موا مخدره ویا حد اقل به سگرت کشیدن زیاد ویا طرز تغذیه نا درست و یا اعتیاد به شهوت رانی بدون پروگرام حکایت میکند . مو های دراز از بی مسولیتی و عدم احترام به اصول و عنعنات جامعه افغانی را میرساند و تهذیت لباس پوشی شنونده گان شان میرساند که ایشان در برابر یک عده بچه مکتب و یا صنوف اول و دوم کدام فاکولته در کشور های وایکنک ها و یا . . . سخن را نی نموده که اصلاء همه از بی معلوماتی راجع به مسایل که ایشان حرف زده اند , خسته و بی زار معلوم میشوند . من کسی را که نام برده اید نمیشناسم و اگر ان شخص در دم و دستگاه کرزی کدام سممت را دارا است اصلاء قابل مثال گفتن نیز نمیباشد . . ولی در مقابل اعضای کابینه کرزی که همه طفیلی ها جامعه ما هستند بصیر اهنگ ( من نمیدانم با این وضع رقت بار , یعنی مو های ژولیده و چهره خسته , و معلومات شکسته و ریخته , کلمه اهنگ را از کجا به دمب نام خود بسته اند ) حد اقل در مورد پناهنده گان افغانی در یونان کار میکنند و حسن نظری دارند . باقی از بسیار وقت است که شما را در کابل پرس میبینم که بالا و پاین پرسه میرنید ولی نفهمیدم که افغان هستید یا مسلمان . .

    • شخصى به زن فاحشه كفتا مستى
      هر لحظه به دامى ديكرى با بستى
      كفتا شيخا هرانجه كويي هستم
      اما تو جنانكه مينمايي هستى؟
      شخص زير جادرى بنام سوتيجه جى!
      درست بسيار درمورد اين جوان غيور كه سراسر حقايق تلخ حال و كزشته ما را بيان كرده,نوشتى.ان جوان مرد با جهره يك جوان مدرن,مردانه با فوتوى خود و نام درست خود حاضر شده انجه كفته مورد تاييد من حقير هم قراركرفته حتى نه تنها من.بر عكس تو كه هستى نا مت جيست نام بدرت جيست اكر داشته باشى ىو اكر مرد هستى برا مانند مرد حرف بزن .حتى حيوان نام ميداشته باشد نام سك من نيكى است و نام بشك ما فيلكس.تو كيستى ؟
      سوتيه خو نام نيست .ازينكه سوتيه معنى نميدهد بس ما تبيله ميخوانيم ولى در تيبله اكر خر هم باشد نام ميداشته باشد.مرده انست كه نامش به نيكويي نبرند.بس تو مرده هستى ولى مرده كرى بايد نكنى.او مرده

    • Bina !

      اگر یک دفعه دیگه ایتو گپ های بد زده بودی یک ( چندک ) کتهء درد اولد از پله کونت میکنم که جیغت برایه . .

  • بادی را چه می کنین، کشه ببین...

Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

تازه ترین ها

اعتراض

ملیت ها | هزاره | تاجیک | اوزبیک | تورکمن | هندو و سیک | قرقیز | نورستانی | بلوچ | پشتون/افغان | عرب/سادات

جستجو در کابل پرس