صفحه نخست > دیدگاه > تريبون آزاد > سال نو به همه مبارک! بیا که آشتی کنیم، دلکه خالی کنیم

سال نو به همه مبارک! بیا که آشتی کنیم، دلکه خالی کنیم

نويسنده: محمد اسماعيل اکبر
يكشنبه 23 مارچ 2008

زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )

همرسانی

گردانندگان عزیز کابل پرس? و رضائی عزیز که مرا تازیانه باران کردید. دوستان، حالا از امثال من آنقدر دلیری انتظار نداشته باشید. عقب ماندگی هم برای من طبیعی است. من با زبانهای که امروز محمل اندیشه پیشرو اندیشه اند، آشنائی ندارم. بیماری، درماندگی های زندگی، حسرت و ندامت ناشی از ضیاع عمر در التهاب احساسات عاری از پایه های فکری عمیق، سیستماتیک و استوار. اما یک چیز را به شما اطمینان می دهم کارهای من ناشی از پلشتی و فرومایگی و معامله گری نیست. من می ترسم که اندک رشته هایی که باقی مانده و می توان با تعقل و تدبر، حسن نیت و روا داری آنرا نگاه داشت و محکم کرد با کشمکش های احساساتی پاره شوند. بگفته شیخ بزرگ "اگر از هر دو جانب جاهلانند- اگر زنجیر باشد بگسلانند" و اصرار هم ندارم که فکر من درست تر است. هیچ کس نباید انتظار داشته باشد که همه مانند او فکر کنند، اگر نه مثلا خائن، مزدور و از این قبیل هایند. اگر خلاصه کنم انتقاد من از لیبرالیزم غربی ناشی از عقب ماندگی نیست. فکر می کنم این فلسفه هم کهنه شده و در عین حال تبدیل به وسیله توجیه سیاست های سود پرستانه قدرت مندان شده. دیگر، من معنی را بر مادیت و طبیعت ترجیع می دهم. دیگر، می خواهم فرصتیکه به عنایت دیگران برای ما حاصل شده، باید در جهت پیریزی اندیشه موزون و منظومه فراگیر مورد استفاده قرار گیرد. تا موضوعات را پراگنده، جدا از هم و به گونه واکنشی مورد توجه قرار ندهیم. اولیت های عمده را تشخیص دهیم. حلقه ها و گره هایی هست که می توان با تمرکز بر آن سایر مشکلات را بدون متوجه شدن به خشونت و افراطیت حل کرد. شاد باشید.

اشاره: متن بالا را شخصی از طرف آقای اسماعيل اکبر ارسال کرده است. متن بالا در کابل پرس نشر شد اما اميدواريم که نويسنده ی آن خود آقای اکبر باشد. از آقای اکبر می خواهيم که با توجه به گسترش سوء استفاده از نام ها در اينترنت، از طريق مطمين و ثابت نوشته های خود را به کابل پرس ارسال کنند.

===========

استبداد ستایی عریان یک روشنفکر

پاسخی به آقای اسماعیل اکبر

جمعه 14 مارس 2008, بوسيله ى جعفر رضايی

==========

بر مصیبت زبان دری در افغانستان اشک تمساح نریزید

پاسخ محمد اسماعيل اکبر به جعفر رضايی و سهراب کابلی

پنج شنبه 13 مارس 2008

=========

اسماعیل اکبر روشنفکرٍ روستا

چرا تحلیلات همنسلان اسماعیل اکبردیگر خریداری ندارد؟

يكشنبه 2 مارس 2008, نويسنده: جعفر رضايی

===============

ذهن مغشوش و هذیان ‌گویی یک روشنفکر

پنج شنبه 6 مارس 2008, نويسنده: سهراب کابلی

آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره

مجموعه شعر بی نظیر از 125 شاعر شناخته شده ی بین المللی برای مردم هزاره

این کتاب را بخرید

پيام‌ها

  • آقای محترم اسماعیل اکبر

    من نوشته های شما را با دقت میخوانم و میبینم که شما مظهر بهترین صفات یک وطنپرست و هومانیست هستید. در وطن ما مشکلات خیلی زیادی وجود دارند که باید حل شوند ولی به حل این مشکلات طوریکه شما خود اشاره کرده اید باید با تعقل ، حسن نیت، تدبر و رواداری پرداخت. بخاطر استعمال چند کلمه محدود پشتو در زبان دری و ازبکی و یا برعکس نه ارزش زبان دری پائین میاید و نه پشتو و ازبکی ولی ببینید که استعمال همین چند کلمه چقدر مفاد برای وحدت و یگانگی ما خواهد داشت. دوستی نوشته است که اگر ما اصطلاحات متدول در اردوی ملی افغانستان را که اکثرا پشتو و ترکی اند حذف کنیم و به جای آن برای هر سرباز اصطلاحات زبان مادری او را به کار ببریم پس ما باید «یک غند برای پشتو زبانان ، یکی برای فارسی یا دری زبانان و یکی هم برای ازبک زبانان باید داشته باشیم که خود تجزیه اردو به شما میرود».این هموطن ما به نظر من که خیلی درست و به جاه فرموده اند. مسله اصطلاحات فقط یکی از جمله مشکلات یا نگرانی های است که یکعده دارند که من به نمونه مثال آنرای ذکر کردم. این و سایر مشکلات ونگرانی ها باید با حسن نیت و رواداری و با در نظر گرفتن منافع ملی کشور ما که خیلی صدمه دیده است حل گردند.

    • به ادمهای تسلیم طلب واستبداد زده بیان حقایق سودی ندارد.اخر او شیر هومانیست به تو واکبر پشیمان چند بار باید گفت که این همه فارسی ستیزی برای بنیان گذاری همبستگی ملی نیست بلکه بخشی از برنامه شوونیستی قبیله پرستان برای نابودی هویت وهستی نا افغانان است.حالا که اکبر از گذشته خود شرم دارد وبا فیلسوف نمایی ناپخته در پی توجیه سیاست های اوغان ملتی ها است ایا فردا باز پشیمان نخواهد شد؟ایا او گپی متفاوت از حامیان برگشته از غرب طالبان دارد؟به نرخ روز نان خوردن را نمیتوان با ادا های متفکر بودن وصاحب نظر بودن پنهان کرد.شیر خان حالاکه فرمان های ارتش به اوغانی است ایا دیگران برای خود فرقه یا تشکیلات جداگانه نظامی ایجاد کرده اند؟برو برادر که اسماعیل اکبر چیزی برای دفاع کردن ندارد.

    • yag bare dikar dabaraie Akbar kahn,
      mebined ke in adamak tafakur va tahruz ra ba ashti eshteba mekirad. Akbar malkamaee az Hurfan, Marxism va Budisim ast. in adam ba gud ahq medehad ge ba Liberalisim amla kunad. an ham dar farhange ke ya Lieberal ba mafume akes kalema nadashta ast. Az tariq tarjuma va ketab ahiee daste duem Habermas ra kahnda ast bee han ke jesie az nasairae Habermas bedanad, walee junan wanamud mekunad ge ama ra kahnda va danesta ast. ba amin dalili ba kud in ejasa ra medehad ke budune tahamul " kuneshe Ertebati" ra ke tanah dar rauabet Sarmaiadarie mutaker kabel faham ast sathi va absari "naqd" kunad. dastne in darwish sarkurda ra ke az sazesh ba estebdad dereq nawarzid bebanded.

    • آقای نوشاد

      و حرف های تو بخش از پالیسی آخوند های ایرانی و پنجابی های بویناک پاکستان است تا در کنار مسایل دیگر ما افغانها را در راستای دامن زدن به تعصبات احمقانه قومی و لسانی از هم جدا کنند و تخم نفرت را در میان ما بکارند.

      مگر میشود به شما به جز از اینکه گفته شود که شعوری یا غیر شعوری به یک نوکر حلقه به گوش پاکستان مبدل گشته اید ، چیز دیگری گفت؟

  • delam behalat misozad Akbar , chon tishe ra be rishi hkod mizani, vaqti mifahmi ke dir ast

  • pai e maslehat andishi majlis arastand - nishastand o guftand o barkhastand . very happy new year to all of you .

Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

تازه ترین ها

اعتراض

ملیت ها | هزاره | تاجیک | اوزبیک | تورکمن | هندو و سیک | قرقیز | نورستانی | بلوچ | پشتون/افغان | عرب/سادات

جستجو در کابل پرس