صفحه نخست > خبر و گزارش > در دايکندی چه می گذرد؟ > دانش لزیر : شکریه باریکزی ولایت دایکندی را بی هویت خوانده است

دانش لزیر : شکریه باریکزی ولایت دایکندی را بی هویت خوانده است

شکریه بارکزی : کسانی هستند که برای بقای خود از موضع گیری های سالم و مثبت ما هراس دارند
احمد معين
شنبه 15 مارچ 2008

زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )

همرسانی

شکریه بارکزی وکیل ولایت کابل در شورای ملی, پیرامون حالات اضطرار و مشکلات زمستانی ولایات دور افتاده , گفتگوی را با رادیو آزادی داشت که محتوای این گفتگو باعث واکنش تعدادی از مردم دایکندی شده است .

آقای دانش لزیر يکی از متنفذين ولايت دايکندی و رييس شورای علمای اين ولايت، در واکنش به گفتگوی خانم شکریه بارکزی با رادیو آزادی طی یک سخنرانی گفت : شکریه بارکزی وکیل مردم در پارلمان , ولایت دایکندی را بی هویت خوانده است که این سخن , نه سخن دولت است و نه سخن یک قوم و یا مردم , این سخن مربوط به هویت و شخصیت آن زن است که دیگر جایگاهی ندارد . وی در ادامه سخنرانی خود گفت : تا هنوز در پارلمان افغانستان کسانی هستند که تبعیض و ظلم می خواهند وی همچنین افزود در بعضی از ولایات سه دانشگاه و در ولایت دایکندی تنها یک دارالعلوم است باز هم این وکیل می گوید ولایت بی هویت دایکندی .

شنيدن سخنان آقای دانش لزير

خانم شکریه بارکزی در واکنش به سخنرانی آقای دانش طی مصاحبه ای با رادیو دایکندی گفت : در مصاحبه هایم هیچ گاه درباره هویت و مشروعیت یک ولایت صحبت نکرده ام , من همیشه در همه موارد مدافع حقوق مردم دایکندی و سایر ولایات افغانستان بوده ام , اما نمی دانم چرا عده ای برداشت اشتباه کرده اند. وی در ادامه گفتگوی خویش با رادیو دایکندی گفت : هر کسی که مدعی است که من چنین مصاحبه ای را انجام داده ام در اول مصاحبه را در اختیار من قرار دهد , چنانچه شما بخواهيد من از رادیو آزادی تقاضا می کنم که مصاحبه من را دوباره به دست نشر بسپارند . وی در ادامه گفت : برخلاف انچه امروز ادعا می شود من مدافع حقوق مردم دایکندی بوده ام , اما فکر می کنم بعضی از حلقات سیاسی هستند که می بینند دامنه فکر و اندیشه های ما از قله ها گذشته وبه دایکندی رسیده , موقعیت خویش را در خطر می بینند و این ها از سر عقده های سیاسی است .

شنيدن سخنان خانم شکريه بارکزی

خانم شکریه بارکزی درادامه گفت : ولایت دایکندی یکی از محروم ترین ولایات افغانستان است که نیاز شدید به توجه و حمایت دارد . ما می خواهیم در کنار وکلای دایکندی از حقوق مردم دایکندی دفاع کنیم . ایشان در ادامه اظهار داشتند : در دولت افغانستان با کمال تاسف تا هنوز تبعیض و بی عدالتی است و از سوی دولت در بعضی از ولایات چون دایکندی هیچ بودجه ای در نظر گرفته نمی شود و به بعضی از ولایات بودجه زیادی در نظر گرفته می شود , عدالت اجتماعی نیست و انکشاف متوازن صورت نمی گیرد .

آنلاین :
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره

مجموعه شعر بی نظیر از 125 شاعر شناخته شده ی بین المللی برای مردم هزاره

این کتاب را بخرید

پيام‌ها

  • سلام دوستان: اگر براستی که شکریه بارکزی همچو حماقت کرده باشه خود نشان دهنده تبعیض وبغض شان هست که همیشه بر مردم های دیگه روا میداره ودور از انصاف و وجدان یک انسان عاقل هست واگر قضیه باالعکس باشه که امکانش خیلی کم میباشه (چون ما به این ها هیج اطمنان نداریم اینها قسم خورده بیش از دونیم قرن است که هویت شان برای همه ملت غیور افغانستان افتابی هست این ها این ارث فاشیستی را از پدران خود اموخته وپدران اینها با اقوام های افغانستان چه کرد که ما از اینها انتظار داشته باشیم ) انوقت میشه گفت که این شخص که ادعا کرده خود به نهوی سو ا ستفاده سیاسی است که از احساسات پاک مردم مظلوم وستم دیده استفاده میکنه. اما انچه را که من میخوام با ان اشاره داشته باشم اینست که شاعر میگه :
    عاقبت گرگ زاده گرگ شود___گرچه با ادمی بزرگ شود

    • عاقبت گرگ زاده گرگ شود___گرچه با ادمی بزرگ شود

      آقاي طور خان،
      پس به نظر اين شاعر و همچنان به نظر شما آدمي(يك طفل) از روز تولدش يا انسان خوب يا يك جاني به دنيا ميايد؟ اگر اينطور ميبود پس همه زخمات پدر و مادر، تعليم و تربيه و يا اجتماع هيچ تاثيري بالاي يك طفل نميداشت و در آخر امر بازهم همان جنايتكار يا آدم شريف بزرگ ميشد.

      همينكه يك عقيدهء ضد انساني در قالب شعر جاگزين شد، نبايد به آن اعتماد كرد، براي اينكه اين يك منطق فاشيسيست كه اين شاعر از خود بروز داده.
      فاشيست هاي هتلري نيز به همين عقيده بودند وفعلا فاشيست هاي قومي افغانستان ازهمين منطق استفاده ميكنند.

      برادر محترم، يگانه معيار بايد نزد همهء ما فقط و فقط عمل يك انسان باشد، نه ديگر مشخصات او.

      احترام

  • در پشتو یک ضرب المثل است که میگوید "سپور د پلی به حال څه خبر" (سوار از حال پیاده رو چه خبر دارد)

    خانم شکریه هم از همان زنان اشرافی و پولدار افغانستان است که استراحت گاهش کشور های خارجی است و گاهگاهی هم طبق معمول سایر زنان اشرافی بخاطر پوره کردن یکی از "هابی" هایش، از دموکراسی و حقوق زنان صحبت میکند. او با همه جنایتکاران همدست است و هیچگاهی نمیخواهد با بکار برد جمله و یا کلمه‌ای علیه آنان کسی را برنجاند، شاید به پاس همین "خدمتش" برایش جوایزی نیز داده میشود.

    خانم شکریه که معاش دبل میگیرد و در خان لوکس و فیشنی زندگی دارد و هر روز به مود روز لباس میپوشد و شیوه "میک اپ" خود را تغییر میدهد، از وضعیت مردم نادار و بخت برگشته ما چه خبر دارد که از دل برایشان سخنی بزند؟ آیا در همان پارلمان دزدان و جانیان تا حال اعتراض روشن و جدی علیه خاینان کرده؟

    شکریه ها در واقع گدی گک هایی اند که بوسیله انکل سام شکل و صورت داده شده وارد آشفته میدان سیاست افغانستان شدند که نمایش دهند گویی زنان افغان به آزادی دست یافته اند.

    این همان زن احمقی است که در جریانی که نقشبندی معصوم در گرو طالبان اسیر بود، واویلا راه انداخته بود که دولت نباید برای رهایی اش معامله کند، اما در مقابل معامله پرسود به نفع طالبان که باعث رهایی خبرنگار ایتالیایی شد سخنی نگفت. وی از هزاران معامله خاینانه و پست دولت کرزی و جنگسالاران چهار طرفش هیچگاهی اعتراض صریح و قاطع نمیکند، اما برای رهایی این خبرنگار عزیز ما آن سخنان را به زبان راند که بالاخره ننگ قتل وی یکی هم به روی این خانم بی‌قلب و سایر اعضای دولت نشست.

  • من فکر میکنم که شکریه بارکزی حرفی خیلی به جا زده است. ارتقای دایکندی و پنجشیر به ولایت به همان اندازه احمقانه بود که اگر ولسوالی موسی قلعه را بر اساس پیشنهاد اخیر انگلیس ها به ولایت مبدل کرد.

    دایکندی در چوکات ارزگان و پنجشیر در چوکات کاپیسا هویت داشت بدون آن واقعا بی هویت است.

    • و من فکر می کنم اين نظر يعنی خواست طالبان. يک ولايت ديگر نيز زير فرمان آدمکشان طالب خواهد رفت و والی طالب ولايت ارزگان، بيرق امارت تاريک را نيز در اين ولايت بالا خواهد برد. نسل کشی و کوچ اجباری ديگری را نيز بعيد نيست شاهد باشيم. فقط يک طالب و القاعده پسند می تواند از اين نظر حمايت کند. حداقل در شرايط فعلی.

    • آقای محترم میرهزار

      فکر کنم شما در ابراز نظر خویش قدری شتابزدگی کرده باشید. نظر من به هیچ صورت دفاع از طالبان و طالب پسندی نیست. بلکه این یک واقعیت محض است.

      اینکه شما فقط به خاطر اینکه این یا آن منطقه کشور تحت کنترول طالبان نرفته و آنرا به ولایت ارتقا دهید کاری را دوا نمیکند و راه درست برای مبارزه با طالبان نیست.

    • برادر شیر،

      بسیار کوتاه و بدون استدلال سخن گفته اید. من می خواهم بدانم که شما چه درکی از هویت دارید؟ آیا هویت را همین خط کشی های اداری می دانید ؟ فکر نکنم هویت بنجشیر و دایکندی کاری به این داشته باشد که شما آنها را ولایت می گویید یا ولسوالی. اگر هویت فقط یک کلمه باشد آیا افغانستان را قبل از قرن هجده می توان در تاریخ یافت؟ آیا ازبکستان و ترکمنستان و بحرین و امارات متحده عربی و باکستان را می توان یافت. لطفا در باره مفاهیم اینگونه سخن نگو که خدای ناخواسته مردم فکرهای بدی در باره ی شما نکنند. بنجشیر و دایکندی همان بنجشیر و دایکندی استند اینکه من و تو و دولت ناکام ما آنها را ولایت و یا ولسوالی و یا حتی قریه می خوانیم حرف دیگر است و کاری به هویت ندارد. به نظر من اظهار نظر شکریه در باره ای هویت مناطق کشور دشنام دادن یک روباه به مهتاب است ! تشکر

    • برادر تو اسم خوده شیر ماندی درحال که حرفای بزو رباه را زدی تو از اوضاع بی اطلاع هستی من با تو که به نوعی احمق هستی حرفی نداروم ولی بچیم برو سواد خوده کامل کن یک کمی از دور بر خودت با خبر شو بعد بیا در این جا اظهار نظر کن آفرین بچه خوردک!!!

  • با سلام خدمت کارکنان سایت وزین کابل پرس?. شکریه بارکزی که در یک اظهار نظر در مورد شهید پاک اجمل نقشبندی، چاقوی طالبان را تیز تر کرد، حالا میخواهد چی گل نوی را در مورد دایکندی به آب بدهد.
    اصلاً این خانم از نظر سطح دانش وفهم و سطح وسویه تحصیلی در حدی بوده است که به این درجات برسد و یا از میکانیزم های دیگری خود را به این درجات رسانیده است ویا بهتر بگویم رسانیده شده است. چقدر ساده و سهل است که با یک چهره پر از آرایش و با کلماتی که ادای آن برای شکریه بارکزی سنگینی میکند و اصلاً وی قوت ادای آنرا نیز ندارد، در مورد ولایت ومردمی که بار دوش همه مظالم جنگ و بی توجهی دولت را بدوش کشیده اند، اظهار نظر کرد و هویت آنرا مورد سوال قرار داد. من به نجابت وصبوری مردم دایکندی آفرین میگویم که با نداشتن امکانات بسیار ابتدایی زنده گی بازهم صبور اند و برروی این دولت فاسد و بی کفایت نمی ایستند . اصلاً کسی درمورد هویت باید ابراز نظر کند که خودش هویت درست و شفاف داشته باشد. شما ببینید این خانم شکریه بعد از روی کار آمدن کرزی به چه سرعتی رشد کرد و از گمنام بودن و داشتن یک مجله خود را به وکالت پارلمان رسانید. شاید در عقب این پیشرفت برق آسا دست جاوید لودین، عبدالحمید مبارز ومخدوم رهین باشد.
    حافظ میگوید:
    اگر آن ترک شیرازی بدست آرد دل مارا بخال هندویش بخشم سمرقند وبخارا را
    خانم شکریه به برکت خال هندویش به این درجات رسیده و سمرقند وبخارا را بخشش گرفته است.
    هویت وی را بصورت دقیق مطالعه کنید حتماً به کنه مطلب پی میبرید. شاید خانم شکریه بگوید که استعداد و پشتکارش وی را به این درجات رسانیده ولی با مراجعه به اشخاص فوق و پرسیدن از آنها خواهید فهمید که اصل مسله چی بوده است. من بسیار تاسف میکنم که چنین اشخاص کارشناس میشوند و از دل گرم خود اظهار نظر میکنند. حالا شکریه بارکزی از حدی که هر ده روز یک درایور میگیرد و بعد آنرا تبدیل با درایور جدید میکند گذشته و به حد اظهار نظر در مورد مردم نحیب و اصیل و رنجدیده دایکندی برامده است.

  • باعرض سلام خسته نباشیدخوانندگان محترم .
    نخست بایدمطلب رامتذکرشوم که هرشخص ازلسان خویش معرفی میشودکسی که سخن نگفته باشد شخصیتش درزیرزبان نهفته باشدوشکریه بارکزی بابی هویت خواندن مردم شریف وقانع دایکندی را؛هویت خودرانشان داد این بی هویت خواندن مردم اززبان یک وکیل ناشی ازعدم تأمل وتدبراست یاخانم شکریه بارکرزی وسیله تبعیض گرایان واقع شده است کاملا این بی هویت خواندن مردم ولایت دایکندی خارج ازعرف دپلوماتیک لبریزازتکبرحماقت آمیزوعمل کردملیت گرایان ورأالیسم گرایان است نه حرف یک وکیل منتخب مردم بلکه میتوان گفت ازعدم درک سالم وسوادی کافی ناشی شده است.

Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

تازه ترین ها

اعتراض

ملیت ها | هزاره | تاجیک | اوزبیک | تورکمن | هندو و سیک | قرقیز | نورستانی | بلوچ | پشتون/افغان | عرب/سادات

جستجو در کابل پرس