برگزاری جشن نوروز هم حرام شد!
نويسنده: پاینده محمد
زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )
آدم گاهی که خبرهای افغانستان را در انترنت می خواند به چیزهایی بر می خورد که نمی تواند از کنار آن ها رد شود بدون این که واکنشی از خود نشان ندهد.
در خبرها آمده بود(منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران) که وزیر حج واوقاف کشور ما در چهارمین روز حسابدهی نهادهای حکومتی به مردم، گفت: برگزاری مراسم نوروز ناروا وازلحاظ احادیث نیز ممنوع می باشد.
وی افزود: هرچند وزارت خانه ما در صدد اصلاح امور است ولی اصلاح کردن کار آسانی نیست.
چندی پیش نیز کسی به نام پوهنمل!!! عبدالاحد حکیمی برپایی جشن نوروزرا مغایر احکام دانسته بود وازآن بالاتر برگزاری برخی از این مراسم را کفر شمرده بود!. ( مثل این که یدک کشیدن القابی چون پوهنمل هم در کشور ما چیزی از جهالت برخی آدم ها نمی کاهد).
این سخنان، آدم را به یاد سخنان دکترعبدالله عزام مبارز فلسطینی می اندازد که یک بار گفته بود تغییر تقویم هجری قمری به تقویم هجری شمسی در افغانستان، بر اثر سیاست های استعماری صورت گرفته است!.
این را به جرات می توان گفت که بسیاری از کسانی که در کشور ما به اسم دین حرف می زنند وخیلی پرادعا هم هستند تنها سهمی که از دین برده اند از برکردن چند تا آیه وحدیث است وهرگز به عمق مسایل پی نبرده اند.
درست است که آدم به منظور رسیدن به درکی درست از دین باید به آیات وروایات اشراف داشته باشد ولی مساله به همین جا پایان نمی گیرد بلکه مهمتر از همه این است که کسی که در صدد فتوادهی بر می آید باید قادر به سبک وسنگین کردن اطراف قضیه باشد وبا رعایت همه جوانب امر، برداشت خود را ازدین ابراز کند که متاسفانه در کشور ما به چنین چیزی خیلی کم توجه شده است.
من از آقای شهرانی می پرسم : شما به چه اساس به حرام بودن برگزاری جشن نوروز حکم می کنید.
صله رحم ، دید وبازید از خویشاوندان ، وعیادت بیماران که معمولا درچنین مناسبت هایی انجام می گیرد، آیا از نظر شما اشکال شرعی دارد؟
آیا رفتن به دامن صحرا ولذت بردن از مظاهر طبیعت ازنظر شما ایراد شرعی دارد؟
می توان گفت: نوروز یکی از مناسب ترین جشن هایی است که در میان ملل جهان برگزار می شود چرا که با آمدن نوروز، بهار طبیعت هم از راه می رسد ومردم را به صحراها وکوه ها وجاهایی که درآن جاها به طبیعت بیشتر احساس نزدیکی کنند، می کشاند.
در روایتی می خوانیم که حضرت رسول(ص) به مسلمانان گفت:" خداوند برای شما عیدهای فطر واضحی را به جای عیدهایی چون نوروز ومهرگان تعیین کرده است".
شاید این سخن پیامبرگرامی اسلام(ص) در وضعیتی بیان شده بود که مراسم نوروز با خرافات وبدعت هایی آلوده بود وآن حضرت برای این که مسلمانان را از ارتکاب این گونه خرافات برحذر داشته باشد به آن ها چنین دستوری داده بود. همانند این که رسول اکرم درآغاز، مسلمانان را از نگاه داشتن مایعات در ظرف هایی خاص نهی کرد. آن ظرف های مخصوص ظرفهایی بود که در گذشته، مردم درآن ها به نگاهداری شراب می پرداختند. رسول اکرم با این نهی خود،خواست رابطه آن ها را با گذشته به کلی قطع کند ولی چندی بعد پس ازین که به وضعیت جدید خو گرفتند اعلام کرد که استفاده از آن ظرف ها حالا بلامانع است.
همچنان روایات بسیاری وجود دارد که مسلمانان را به شدت از مجسمه تراشی یا نگاه داشتن مجسمه درخانه واین قبیل مسایل منع کرده است. معذلک درتاریخ اسلام مشاهده می کنیم که برخی علمای بزرگ به نگاه داشتن مجسمه درخانه خود مبادرت ورزیده اند.
بدون شک علمای مزبور به خوبی ازین روایات آگاه بودند ولی آن ها این را نیز می دانستند که نهی حضرت رسول در مورد مجسمه سازی یا نگاه داشتن مجسمه ، با توجه به اوضاع واحوالی که این نهی در آن صادر شده معنا پیدا می کند.
به عبارت دیگر: این که می بینیم حضرت رسول از یک چنین کارهایی منع کرده است به خاطر این بوده که مردم تازه به اسلام گرویده بوده اند وتاهنوز رسوباتی از افکار شرکی در اذهان برخی وجود داشته است وشاید نگاهداری یا تراشیدن مجسمه ، در اذهان آن ها رسوم وخرافات جاهلی را احیا می کرده است. ایشان با قدغن کردن تراشیدن مجسمه یا نگاهداری آن، خواسته بود بقایای افکارجاهلی را از ذهن وضمیر آن ها بزداید.
ولی هنگامی که وضعیت به حالت عادی برگشت دیگر اشکالی وجود نداشت که یک مسلمان اقدام به تراشیدن مجسمه بکند ویا آن را در خانه خود نگهداری کند چرا که اسلام هیچ گاه نخواسته است جلو رشد وشکوفایی استعدادهای هنری را بگیرد وبدون شک رسامی ونقاشی ومجسمه تراشی و... از جمله مهمترین گونه های هنر به حساب می آیند.
جالب این که در طول تاریخ اسلام حکومت های بسیاری به برگزاری جشن نوروز اهمیت داده اند از حکومت اموی گرفته تا عباسی وفاطمی( فاطمی ها از همه بیشتر به ترویج آیین نوروزی پرداخته اند). همه این حکومت ها در نوروز عنصری نیافته اند که با احکام دین مغایرت داشته باشد.
این موضوع بسیار بر سرزبان ها افتاده که نوروز یادگار آیین زردشت است. ولی طبق آن چه محققان گفته اند این جشن ریشه در اعماق تاریخ دارد وصدها سال پیش از ظهور زردشت هم در حوزه تمدنی ما مورد تجلیل قرار می گرفته است. برعلاوه، اگر فرض کنیم که نوروز مربوط به آیین زردشت است پس چرا برخی مسیحیان از آن تجلیل به عمل می آورند.
برخی علمای تاریخ اسلامی با بدبینی خاص به موضوع برگزاری جشن نوروز پرداخته اند ولی مسلم است که سخن هیچ کسی برای ما ملاک ومعیار نیست جز آن گاه که براساس مستندات روشن بنا یافته باشد.
این عده از علما جشن نوروز را جشن دینی زردشتیان پنداشته اند ولی حالا که محققان برخلاف گفته آن ها سخن می گویند دیگر محلی از اعراب به این قبیل سخنان باقی نمی ماند چرا که علمای مزبور صاحبنظر در مسایل دینی بوده اند نه محقق در تاریخ.
رو درروقرار دادن هویت فرهنگی یک ملت با ارزش های مذهبی آن ، نتایج وپیامدهای خوبی به ارمغان نخواهد آورد. ولی متاسفانه در کشور ما کسانی به چنین کاری اقدام می کنند.
به نظر می رسد که جریانی در کشور ما در صدد آن است که به بهانه ارزش های دینی به مسخ هویت فرهنگی ما بپردازد.
سخنان آقای عنایت الله شهرانی وزیر حج واوقاف وآقای پوهنمل! حکیمی ما را به این دریافت می رساند که هنوز هم افکار طالبانی وملاعمری بر جامعه ما حکومت می کند وگفتمان دینی ما هنوز هم تحت سلطه اندیشه های قشری وسختگیر قرار دارد.
نمی دانم تا کی جامعه ما ازین دست اندیشه ها را در خود جای خواهد داد؟
گفتنی است، زندگی سیاسی جناب شهرانی که این سخنان را به زبان آورده، دارای نقاط قابل دقت وتاملی است. وی در حالی که چند سال پیش به ترجمه آثار کسانی که حالا به "تروریست" معروف اند می پرداخت وگفتارهایی را در ستایش اسامه بن لادن رهبر سازمان القاعده از عربی به فارسی برگردان می کرد، پس از سقوط نظام طالبان ووارد شدن نیروهای ائتلاف در افغانستان به یکبارگی به گذشته خود پشت پا زد و زیر دست روبین یهودی، محقق وکارشناس مسایل حقوقی، مشغول ساختن قانون برای پیاده کردن دموکراسی غربی درکشور شد.
مولوی چه خوب گفته است:
نفس ما هم کمتر از فرعون نیست
لیک او را عون وما را عون نیست
حالا چنین شخصی با چنین سوابقی آیا صلاحیت اخلاقی وارد شدن به حوزه "فتوادهی" را دارد؟
پيامها
12 آپریل 2008, 19:58, توسط tareq
mamoor ast wa mahzooor, khodash zead mohem neest , ayendaye waheed jan dar wezarate maliya moheem ast ,
13 آپریل 2008, 06:08, توسط هلمندی
در حدیث آمده است که" العلماء ورثةالانبیاء" یعنی اهالی علم و دانش وارثان انبیاء هستند. نگفته است "الفقهاء ورثةالانبیاء" بعد از وفات پیامبر ویارانش و امامان، آنوقت فرصتی خوبی برای شیوخ و فقهاء بوجود آمد که بتواند ازین حدیث برای سلطه یافتن بر افکار عمومی سوء استفاده بکنند.
اول باید عرض کنم اینکه واژهء " علماء" با کلمه ای "فقهاء" هم از بعد لفظی و هم از نظر معنوی فرق میکند. در حدیث بالا علماء را وارثین انبیاء خوانده است، که علماء در فارسی به معنای دانشوران،کسی که ازدانش و خرد برخوردار باشد و فلسفهء زندگی را بداند، که با همین دانایی اش بتواند همنوعان خود را در فراز و نشیب های زندگی با تفکر و تفعل یاری کند، معادل فارسی این حدیث را بصورت یک قصیده از مرحوم سعدی داریم که می فرماید" توانا بود هرکه دانا بود" یعنی هرکه دانا است توانا است و وراثت انبیاء می تواند شامل حال تواناها شود، یعنی آندسته از مردم که با داشتن یک توانایی به شکل از اشکال به همنوعان خود کمک کند، حالا یا دکتر،فلسوف،مهندس،معلم،منجم،میکانیک، و صدها مورد دیگر باشد فرق نمی کند به همگیی این موارد کلمهء علماءیا دانشور،دانا و توانا اطلاق می شود، که این دانشوران، و تواناها نقش بسیار عمده و مهم در جامعه ایفا میکند که واقعا قابل قدر است. اما با ابراز تأسف و تأثر فراوان که شیوخ و فقهاء یا کسانیکه چند روزی را در کنج یک مسجد یا مدرسه گذرانده و هیچ دانشی جز شنیدن خرافات فرا نگرفته اند بعد امده به عنوان ملا در اجتماع ظاهر شده و مردم را ناآگاهانه از واقعه های روز رستاخیز می ترسانند، در مورد موضوعاتی صحبت میکنند که خود هیچ آگاهیی در موردش ندارد.
هر انسانی از یک احساسی که درروان شناسی بنام " احساس مهم بودن" یاد می شود برخوردار است، یعنی هر انسان دوست دارد مهم باشد، و بیشتر مورد توجه دیگران قرار بگیرد، که سطح این احساس در طبقهء ملا خیلی بالاست، ملاها دوست دارند همواره مهمترین و قابل توجه ترین اشخاص در تمام مواقع باشند، و تمام مردم گوش وجان به سخنان آنها بسپارند،که در مجالس عروسی،جشن سال نو ودیگر جشن ها رقاصه ها،خواننده ها، تمثیل گرها، مورد توجه و تشویق مردم قرار میگیرند اینجاست که طبقهء ملا احساس مهم بودن شان آنها را وادار می سازد که برگزاریی جشن و شادی را با استفاده از احادیث خودساخته حرام و آنها را مغایر با دستورات اسلامی می دانند. جشن و شادی نه با دستورات اسلامی بلکه با مزاج ملاها سازگار نیست.
لذاست که آقای شنواری به عنوان یک ملا بدون احترام گذاشتن به احساسات و ارزشهای مردم می خواهد غم و اندوه را بر جشن و شادی ترجیح داده و مردم را به اندوهگرایی تشویق کنند
به نظر من دیگر تاریخ سوء استفادهء ملاها از یونیفورم روحانیت جهت تحمیل افکار خود بر دیگران رو به انقضاء است و افسونگریی شان افشا خواهد شد، که همین امر باعث کاهش محبوبیت صنف روحانی در جامعه، و حرکت جامعه بسوی خردگرایی خواهد شد.
14 آپریل 2008, 00:27, توسط تراب
بسیار واضح است .جناب وزیر برای پنهان کردن فساد اداری دروزارتش و خیانت های پسر ارشدش در وزارت مالیه و همچنان قضیه پرداخت غیر قانونی مبلغ پنجصدهزار دالر به یک شرکت در دوبی برای انتقال حجاج و.... واینکه اعضای پارلمان ویا کسی دیگر از کارکرد های نادرستش سوال نکند موضوع نوروز را پیش کرده است تا مسایل بسیار مهم دیگر را تحت پوشش قرار داده و همگی را متوجه نوروز ساخته وحرف های اصلی درحاشیه بماند .
12 آپریل 2008, 22:20
آیا میخواهید وزیر حج و اوقاف به بی کفایتی و بی دست آوردی خود اعتراف کند وبگوید هیچ کاری نکرده ام وهم نمیتوانم بکنم.میخواهید اقرار کند که نمیتوانم با همه طول و عرض این وزارت مراسم حج را “که صرف سال یک مرتبه صورت میگیرد و یک سال مکمل در پیش روست تا برای آن آماده گی گرفته شود”بصورت درست که حد اقل حاجی ها افغانستانی از بی دوایی و بی مداوایی وبی ..... درطی آن نمیمیرند، برنامه ریزی کنم.
نمیدانم مراسمی را که درطول تاریخ بشری ثبت شده و ما بان آن زیسته ایم چرا اینقدر مورد دشمنی وتنگ نظری است. نمیدانم چی وقت از دست این تفکراتی طالبانی و متفکرین تیپ طالبانی خلاص خواهیم شد. اصل این دشمنی فکر میکنم دشمنی طالبانی و القاعده یی است و از حلقوم بعضی عاشق های طرز دید و تفکر طالبان و القاعده میبراید. آیا اگر نوروز و مراسم تجلیل از آن بکلی از بین برده شود ذره از کفایت و کاردانی در وجود این وزیر محترم دمیده خواهد شد. آقای وزیر چرا ناکامی و بیکفایتی خود را زیر دشمنی با نوروز این جشن باستان آریاییان میخواهی پنهان کنی. آگر براستی اینقدر عاشق اسلام وشریعت استی چطور با یک پرزه گل آقا شیرزی یکی از افرادی را که حتی ریش نداشت وحتی وضو ونماز راهم بلد نبود به ریاست حج و اوقاف ولایت قندهار مقرر کردی.
بسیار زشت است که حالا بیکفایتی ها را زیر نام مراسم اصیل و باستانی نوروز پنهان میکنند.
یک طنز بنام “اگر مگس نمیبود شاهکار مینوشتم” بسیار بحال این وزیر محترم تطابق دارد. این طنز قصه آدمی است که میگوید اگر چنین امکاناتی داشتم چنین شهکاری مینوشتم. بالاخره کسی پیدا میشود و همه امکانات را برایش میسر میسازد. این آدمک چون عرضه نوشتن ندارد هر چه به کله پوک خود میزند چیزی از آن درنمیاید. در همین اثنا مگسی از فضا عبور میکند و آدمک میگوید “آخ اگر مگس نمیبود شاهکار مینوشتم !!!!!!!!!!!!!!.”
12 آپریل 2008, 22:39, توسط یاحقی
آنچکه آشکاراست اینست که آقای نعمت الله شهرانی وقتی میبیند که کانتینرهای پرازسلاح ومهمات وسایر ضروریات شرایط جنگی به عنوان تحفه ی نوروزی بخاطرنابودی ارتش مُلی وپولیس مُلی ساخته وپرداخته ی دوستان مُلی امریکایی ویاران با وفای قدیمی یا برادرهمیشه درسنگرانگلیسی خدمت طلبه های کرام وبقول جناب آقای کرزی رئیس جمهور محبوب ولی ناتوان ناتو وآیساف قهرمانان ملی؟!، دودسته وبا کمال ادب درروزروشن اهدامیگردد ویادوهزارنیروی رزمی برادرطالبی مادراردوگاه انگلیسی نه تنهاآموزش فنون پیشرفته ی نظامی میبینند، بلکه ازمستمری 500 دالری و200 دالری میراث بابایی بهره مند گردیده ومستمریهای قدیمی این برادران وطن پرست قبایلی ما(وارثان بومی واصلی این سرزمین که دیگران یعنی اقوام دیگرمهمانا ناخوانده ی کشورهای اجنبی چیزدیگری نیستند)که طی چند سال دراثرکم لطفی حاکمان پسین قطع گردیده بود، دوباره حواله گردیده است؛چه تحفه ای غیرازحرام پنداشتن نوروزمیتوانست تقدیم برادران طالبی ما کند. درغیرآن جناب آقای شهرانی وزیرمحترم وچپاولگرآشکار پول حجاج میداند که سرنوشت محتومش همانا حلق آویزکردن جنرال صاحب قهرمان چند مرتبه ی ورئیس تعلیق شده ی سرقوماندان اعلی جناب کرزی صاحب باریش جناب شهرانی صاحب خوابود. خداوند هدایت کند وقوت قلب بدهد گمراهانی را که ازدین خدا وسیله ی حقیری برای زندگی شرمسارانه ی خویش ساخته اند.
13 آپریل 2008, 02:25, توسط محمد احسان از مزارشریف
باسلام به تمامی عزیزان!
کوردلان بی فرهنک که تعدادی درکابینه آقای کرزی که واقعأجناب شان ( کر)هم هستند جا دارند ،شک است که اولاد این وطن واین فرهنک باشند.
وقتیکه اسلام بسیاری از احکام دوره جاهلیت عرب را قبول دارد .و آنرا دردین دخل داده است که به همکان معلوم وهویداست ،جاهلان هم عصر ما که متاسفانه بالای این مردم حکمرانی هم دارند و از بیت المال مردم ما طفیلی وار تغذیه می شوند وطشت رسوایی شان هرساله وهرماه وهر روز از بام می افتد . به مردم فتوا صادر میکنند(خوددرخلوت آن کاردیکر می کنند)وجشن تاریخی به جا مانده ازنیکان مانرا حرام میدانند درحالیکه این جشن هیچکونه ضدیت باروح اسلام نداشته وندارد وعالمان بسیار برجسته اشلامی که خوشبختانه اولاده این مملکت بوده اند هیچکدام با آن مخالفت نکرده اند.((صد البته که آنان عالم دینی بودند نه دین فروش ))
امااینان خدازدکان اند که چیزی جز بدترین دشمن اسلام وفرهنک پربار این مملکت نبوده و نیستند . (محمد احسان از مزارشریف)
13 آپریل 2008, 03:41, توسط Sheikh Rahim Ghori
Dear Sir:
It hink Dr.Enayatullah Shahrani is a well educated Professor who lives in USA and has published a lot of persian books.He is a fond of classic persian literature. He is the editor of a big newsletter.I thik that may be a misunderstanding you wrighting about him.
Sincerely
Yours S.R.Ghori.
13 آپریل 2008, 04:48, توسط ابراهیمی
ّّپاینده جان!
به نکته ی ارزشمندی متوجه شده ای. اینان هرچی خوششان نیامد ضد اسلامی میدانند در حالیکه خود تا گلوگاه در جنایت و سادیسم غرق هستند. همین ارجمندی آقای شهرانی (وحید جان معین وزیر مالیه را میگویم) طی دو سال ماموریتش از معاش حلال دولتی سه قصر بلندمنزل به ارزش صد ها هزار دالر در شیرچور بنا کردند و خود ایشان که تا چندی پیش فقط امام یک مسجد بودند و نان نوبتی نوش جان میکردند یکباره به آرگاه و بارگاه دست یافتند. فعلا اگر حساب بانکی شان در حبیب بانک پاکستان چک شود با سرمایه ی بوش شانه میزند. یقینان تماما پولهای حلال و خدا دادی هست که جناب عالی درین مدت کوتاه از دروازه ی غیب خداوندی بدست آورده اند. نعمت الله خان آیا این ها اسلامی هستند و از چی نوع آن؟
نوروز را که بجایش که طی آن یکتعداد مردم بیچاره برای چند ساعتی غم خود را غلط میکنند، اگر به نظر اینها باشد باید همه ماتم زده لباسهای سیاه به تن و همه روزه در مساجد در انتظار جزای گناهان ناکرده شان باید بپوسند. در حالیکه کاروان بشریت بطور سرسام آوری از لایه های قرن تکنولوژی در حال عبور است.
به گفته ی یک دوستم:
جهان به فکر اتم ما به فکر استنجا
ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا
13 آپریل 2008, 04:48
با این حرف های پوچ و بی معنی حیف نیم ساعت وقت 200وکیل را کی این وزیران بی کفایت میگرند. وزارت حج اوقاف هیج وظیفه ندارد برای این که سخن برای نیم ساعت خود داشته باشد چیزی دیگری را نیافته و گپ نوروز را گفته ، این وزارت در سال چندهزار حاجی را وظیفه اش را به عهده گرفته که از کابل تا عربستان برساند و در انهم صد قسم اختلاص و پول خوری را برای خور جور کرده ، حال انکه همین کار هم کار این وزارت نیست، کام ایر سالانه هزاران نفر را انتقال مدهد یک شر کت هوایی چندان بزرگ نیست اما کارش را خوب انجام میدهد.
در کشورهای اسلامی یک ریاست بنام ریاست ارشاد وجود دارد که این هم به خواطر تبلیغ و تر ویج دین و امر بمعرف است" امر به معروف نه مثل طالبان"
اگر انتقال چند هزار حاجی را به عهده وزارت هوانوردی بگذرارن و وزارت هوانوردی هم انرا به یک شرکت هوایی واگذار کند ، یک بار دولت تجربه کند که چه نتیجه خوب خوهد داشت. پس این وزارت چه کند.
من به اقای شهرانی پشنهاد میکنم که از همین کرده که به همان استادی خود به پوهنتون بر گردد و هیچ ضرورت نیست که یک سال فکر کند که در حسابدهی چه را باید پیش کش کند .
این وزارت بشتر به ان جوک میماند که میگفتند که به وزارت حج و اووقاف رفتم دیدم نوشته است" د سر که لوولو لوی ریاست" و دیدم که یک دلاک با قیچی خود نشسته و هر کس کی از پیش ریاست اش میگذرد دعوت به کل کردن سرش میکند.
من وقتی با یک خارجی در باره افغانستان صحبت مکردیم و تعداد وزارت خانه ها ازمن سوال کرد و من تعدادش را گفتم بسیار با صدای بلند خنده کرد و گفت چرا شما هم یگ وزارت نمی سازید ، و گفت فکر میکنم ساختن وزارت شاید به خواست افراد باشد نه بر اساس ضرورت.
بعد ماند پوهنمل شدن ، و پوهاند شدن اینها. این هم نضر به سن سال اشخاص است یک نفر که سن اش بشتر از هفتاد باشد و چند نفر نشنالست و سر سفید دیگر را در دورو بر ی خود بشناسد چند کلمه دروغ وراست را از کتابهای دیگر کاپی میکند و دوهزار افغانی به یک تایپست میدهد پو هاند یا پوهنمل و از این چیزها میشه. کاری مشکل نیست، چون کسی دیگری انر نمی خوند که نقد کند . لذا به این پوهاند و پوهنمل و اینها هم اعتبار نمانده.
13 آپریل 2008, 05:19
نکته ای که باید اشاره شود این است که بسیاری از احادیث که به پیامبر گرامی اسلام نسبت داده شده است ممکن است بعدها توسط ملا ها اختراع شده باشد و احادث جعل شده فراوان داریم. من البته در جایی در مورد صحت این حدیث چیزی نخواندم ولی یک سوال مطرح می شود :
در زمانی که پیامبر عظیم الشان در قید حیات بودند اسلام محدود به قبایل عرب بوده و اعراب هم که از اول نوروز را جشن نمی گرفتند که پیامبر بخواهد به اعراب بگوید نوروز را جشن نگیرید.
13 آپریل 2008, 05:37, توسط غزنیچی
سلام!
آغای شهرانی از این که در باره نوروز فکر میکند برود و پسر خود را که معین وزارت مالیه است و در چورو چپاول از احدی هم پیشی گرفته نصیحت نماید تا این که دیگر چور و چپاول نکند.
13 آپریل 2008, 06:23, توسط ویس ناصری
فتوای آقای نعمت الله شهرانی وزیر حج و اوقاف دولت آقای کرزی پیرامون نوروز و سکوت ذلتبار و خجالت آور غوغا سالاران زبان پرست و فاشیست مشرب ستمی و سکتاریست !!!! -
برگزاري مراسم نوروز از لحاظ شرعي نارواست !!! - نعمت الله شهراني
ویس ناصری
یادداشت : ـ
چنانچه خوانندگان گرامی و هموطنان مسلمان ، دردمند و دلسوز ما درافغانستان عزیز خود شاهد و گواه اند ، بعد از اشغال افغانستان و بخصوص زمانیکه شکست مفتضحانه و رسوا و تاریخی قوای وحشی سرخ در افغانستان مرد خیز به یک حقیقت انکار نا پذیر و مسلم مبدل گردید ، در آن زمان مزدوران و وابستگان کمونست ووطنفروش اتحاد شوروی در دولت دست نشانده آنوقت کابل و رهبران بدنام حزب دیموکراتیک خلق ( حزب وطن ) ، بخصوص جناح پرچم برهبری کارمل ، کشتمند ، محمود بریالی و غیره وطنفروشان با ترفند حقوق ملیت ها !!! ، مبادرت به تشکیل دولت سمت شمال مستقر در شهر مزار شریف ورزیده و با ایجاد ملیشه های خونخوار و وحشی گلم جم ، عملا" در راه نفاق ، شقاق و اختلافات ملی ، بذل مساعی نموده ، تا باشد انتقام شکست کمونیزم و تجاوز قوای مضمحل و منهزم گردیده شوروی رابا تجزیه افغانستان بگیرند .
در این راه و بدین هدف از هیچ گونه سعی و تلاش دریغ نورزیدند که نتیجه آن انسجام گروه های تجزیه طلب و ضد وحدت ملی ستم ملی ، سازا ، فازا ، هجاما و غیره در تبانی و همگامی مزدوران خلقی ـ پرچمی شان بود .
در خارج کشور هم این فعالیت ها بشدت دنبال میگردید ، بخصوص بعد از سقوط ذلتبار نجیب و تشکیل حکومت مجاهدین ، نژاد پرستان پشتون ، تاجک ، ازبک و هزاره با اغواگردیدن مزدوران باتجربه و استخدام گردیده برای چنین مأمولی و چنین روزی ، همه در راه برتری جوئی ها و عظمت طلبی های نژادی ، قومی ، زبانی ، سمتی و مذهبی ، مرتکب چنان جنایات و خیانت های نابخشودنی ملی گردیدند که چشم و حافظه تاریخ هرگز آنرا فراموش نخواهد نمود .
بر اساس همین اغواگری ها و لغزشها بود که نژاد پرستان فاشیست مشرب پشتون ، تاجک ، ازبک و هزاره با چشم پوشی از همه جنایات هم نژادان و همکیشان شان به جنگ قومی ، زبانی ، نژادی ، مذهبی و غیره مبادرت ورزیدند و با تشکیل سازمانهای نژاد پرست تجزیه طلب چون افغان ملت ، ستم ملی ، سازا ، فازا ، هجاما ، جنبش ملی ( دوستم ) ، گنگره ملی ( لطیف پدرام )، رستاخیز ملی و غیره عملا" به جنگ ویرانگر وحدت ملی رفتند .
مزدوران و وابستگان این حرکت های ضد ملی و وابسته به اجنبی ها ، با براه انداختن شدید ترین جنگ تبلیغاتی ، با تمام نفرت و قوت به نابودی پیوند های خجسته و مبارک ملی اقوام شریف و نجیب ساکن این مرز و بوم گردیدند .
یکی از پدیده های منفی و بسیار مخرب امروزی همانا استفاده این نژادپرستان سادیست از تکنالوژی انترنت در راه اهداف خائنانه و ضد انسانی شان میباشد .
همه هموطنان ما خوب بخاطر دارند که چگونه این نژادپرستان قومگرا و زبانپرستان سادیست در راه دامن زدن به نفاق ملی با حرارت در سایت های انترنتی حضور دارند و با بهانه قرار دادن موضوهات پیش پا افتاده ، چگونه آتش جنگ قومی را شعله ور میسازند.
دیروز به بهانه تحریم نوروز در زمان حکومت طالبان غوغا بر پا نمودند و یا به بهانه اقدام جاهلانه کریم خرم وزیر اطلاعات و فرهنگ ، چه هنگامه ، شعار و غوغا گوشخراش را براه نینداختند، تو گوئی جنگ تمام عیار قومی در افغانستان در گرفته است .
اما امروز همه این نژادپرستان فاشیست مشرب بخصوص ستمی های زبان پرست ،در عین موضوع و مطلب ، مُهر سکوت ننگین بر لب نهاده ، قلم هایشان در سایت های فاشیست مآب شان شکسته و زبانهای شان در رادیو های رسوا و بلند گوهای چپ گرایشان لال گردیده است ، تا پیرامون ارشادات آقای پوهاند ( مولانا ) نعمت الله شهرانی ( برادر ارشد فدرالپرست مشهور و هوادار سراپرقرص دوستم و لطیف پدرام ـ آقای داکتر عنایت الله شهرانی ) چیزی بنویسند و بگویند !
این است محک امتحان :
خوش بود گر محک تجربه آید بمیان
تا سیه رو شود هر که در او غش باشد
و ما علینا الاالبلاغ
ویس ناصری ـ مدیر مسوول سایت آزمون ملی
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *
برگزاري مراسم نوروز از لحاظ شرعي نارواست !!! - نعمت الله شهراني وزير حج و اوقاف افغانستان
... نوروز يك رسم ملي است ، از رسوم سرزمين فارس قديم مي باشد، نبايد اين مراسم به نام دين اسلام معرفي شود....
آزمون ملی
مقام افغان: برگزاري مراسم نوروز از لحاظ شرعي نارواست
تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ۲۰/۰۱/۸۷
كابل وزير حج و اوقاف افغانستان گفت : برگزاري مراسم نوروز باستاني از نگاه شرعي ناروا و از لحاظ احاديث نيز ممنوع است.
به گزارش ايرنا، نعمت الله شهراني روز سه شنبه در چهارمين روز ارائه عملكرد نهادهاي دولتي در سال ۱۳۸۶شمسي به ملت افغانستان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: نوروز يك رسم ملي است ، از رسوم سرزمين فارس قديم مي باشد، نبايد اين مراسم به نام دين اسلام معرفي شود.
وي افزود: افغانها در اولين روز سال نو كه به نوروز معروف است ، علم منتسب به حضرت علي (ع ) را در برخي مكانها برافراشته ميكنند كه كار ناروايي ميباشد.
شهراني اظهار داشت: مردم فكر ميكنند كه اين از رسوم دين است درحاليكه دين اسلام پاك و صاف است .
وي تاكيد كرد : هرچند اين وزارتخانه درصدد اصلاح امور است ، اما اصلاح كردن كار آساني نيست.
وزير حج و اوقاف افغانستان تصريح كرد: مراد ما دين پاك و با صفاي حضرت محمد (ص) است كه تا روز قيامت باقي خواهد بود.
شهراني در ادامه اظهار داشت : متاسفانه برخي رسوم به نام اسلام در جامعه افغانستان مرسوم است كه وزارت حج و اوقاف با آن مبارزه ميكند.
وي از جمله اين رسوم را خشونت بر ضد زنان ، ازدواج اجباري دختران در ازاي آزادي متهم به قتل (بد دادن دختران ) ذكر كرد.
# ;۱۶۰براساس يك رسم ديرينه افغان ها، در اولين روز سال نو طي مراسمي با شكوه و با حضور جمع زيادي در شهر مزارشريف مركز ولايت بلخ ، شهداي صالحين و كارته سخي كابل و برخي زيارتگاههاي كشور علم منتسب به حضرت علي (ع ) را برافراشته ميكنند.
علم مزبور كه به جهنده معروف است از پارچههاي رنگارنگ تشكيل شده است و در مراسمي با حضور شمار زيادي از شخصيتهاي سياسي و بزرگان برافراشته مي گردد.
پس از براشتن علم ،آيين دعا ونياش آغاز و شركتكنندگان براي سلامتي خود و خانواده ، تامين صلح ، برقراري عدالت و پيشرفت امور در كشور دعا مي كنند.
اين علم به مدت ۴۰روز برافراشته است ، مردم در اين مدت براي ذكر دعا و نيايش در محل مورد نظر حضور مييابند و در روز چهلم به زيركشيده ميشود پيشينه اين مراسم در افغانستان دقيقا مشخص نيست ، اما برخي افراد قدمت آن را به قرن نهم هجري قمري نسبت ميدهند./
* * * * * * * * * * * * * * * *
created 9th April 2008
آنلاین : فتوای آقای نعمت الله شهرانی وزیر حج و اوقاف دولت آقای کرزی پیرامون نوروز و سکوت ذلتبار و خجالت آور غوغا سالاران زبان پرست و فاشیست مشرب ستمی و سکتاریست !!!! -
13 آپریل 2008, 10:35, توسط Humanist
Aghaie waise Naseri
Shoma dar maqalate akhierat az Terroristane Talib ba naame Nairohaie
Moqawemat dar barabare nairohai Hafezi solh dar afghhanistan yad kardid ,
AAYA EIN BAYANGARI EIN NIST KI SHOMA KHOD DAR BATLAQE QABELA GHARQ HASTED ??
ویس ناصری، و چرخشی
٣۶٠ درجه!
http://www.khawaran.com/Mojahe...
14 آپریل 2008, 11:10
AQAAY NASERI NAMEDANOM KE MA RA AHMAQ FEKER KARDAED SHOMA MANFOR TARIN NEROHA RA GROHAY MOQAWEMAT MENAED MESLE TALEB WA HEKMATYARE JANI QASABE KABUL WAY BA HALE CHONIN QALAM FEROSHAN
13 آپریل 2008, 08:54, توسط عارف
شهراني سنگسار زنان را با “ سنگ هاي كوچك “ يك امر اسلامي مينامد، اما نوروز را غير اسلامي.
ببينيم كه با آوردن برادران طالبش باز كدام خرسواري ها را بالاي ما تحميل خواهند كرد.
برادران، آيا ازين همه انتقاد و افشاگري كه همهء آن بجاست، خسته نشده ايد؟ آيا زمان آن نرسيده كه در صدد پيدا كردن راه حل اينهمه بي عدالتي ها برآيم. بنده خيلي ممنون خواهم شد، اگر چند پيشنهاد ي را كه مردم بيچارهء ما را از شر اين غده هاي سرطان خلاص كند، درين صفحه بخوانم.
احترام
13 آپریل 2008, 10:30, توسط شیر
من با غیر اسلامی بودن نوروز موافق نیستم. ولی باید یک مسله را دور از نظر نداریم که نوروز بوسیله تمام افغانها تجلیل نمیشود. در مناطق پشتون نشین ، ازبک ، ترکمن، بلوچ، نورستانی و غیره اصلا در روز نوروز خبری نیست به جز از اینکه رخصتی عمومی است. این روز را فقط یکعده تاجکان افغانستان تجلیل میکنند و هزاره ها آنرا شکل مذهبی داده اند ، چون بلند کردن جنده سخی جان و مزار شریف.
حالا شروع سال با این روز نه تنها که درست نیست بلکه تبعیضانه هم است. من به هیچوجه نمیگویم که آنانی که میخواهند از این روز تجلیل کنند به حرف این و آن گوش کرده و آنرا تجلیل نکنند ولی موافق نیستم که شروع سال را با این روز آغاز کرد.
در کشور های چون ازبکستان، ترکیه، چین، اتیوپیا هم مردم روز های مانند نوروز دارند ولی سال نو آنها مانند اکثریت کشور های جهان در اول جنوری آغاز میشود. این هم ما را با کشور های دیگر جهان نزدیک میسازد و هم مفاد اقتصادی دارد.
وسلام
13 آپریل 2008, 11:03
چقدر ابله اند آناني كه مي گويند نوروز آيين فارس قديم و مربوط به ايران بوده و بيگانه است !
بر اساس بسياري از متون بلخ گهواره نوروز بوده است و نوروز از بلخ به جاهاي ديگر رفته است، حال ما بايد بخاطر احمق هاي كودني مثل اين وزير نوروز را يك اييين بيگانه بدانيم !
آن چيز كه اين جشن بي همتا را ممتاز و افتخار آميز كرده اين است كه چگونه اجداد ما قدرت محاسبه روز اول بهار كه كره زمين در وضعيتي خاص قرار مي گيرد را در چند هزار سال پيش داشته اند و انصافا بهترين و طبيعي ترين روز براي انتخاب سال نو مي باشد.
آقاي وزير ! نوروز جشني است كه از بلخ بر آمده و مربوط به يك حوزه تمدني مي باشد كه اقوام گوناگوني از قبيل خوارزميان، باختريان، كرد ها، و ديگران پاس داشته شده است نه اينكه تنها جشن ملي فارس باشد. نوروز حتي جشن ملي كرد ها هم مي باشد به گونه اي كه چند سال پيش كه در كشور تركيه اين جشن را ممنوع اعلام كرده بود، مردم كرد با دادن كشته هاي فراوان در نوروز، حكومت تركيه را مجبور كردند كه نوروز را به رسميت بشناسند.
نوروز حتي در جمهوري آذربايجان كه دشمن ايران است بعد از استقلال به رسميت شناخته شده است و آن را يك ميراث از گذشته گان مي دانند، حال تو ابله انتظار داري مردم افغانستان آن را مترود كنند؟
13 آپریل 2008, 21:20, توسط آرش کیانی
اصولا باور به حدیث، با در نظر داشت وجود هزاران حدیث دروغی، بی مفهوم است. بنابر شهادت تاریخ، از یزید گرفته تا عبدالرحمن خان و ملا عمر همه برای توجیه اعمال خود به حدیث های عجیب و غریب که انسان را به تعجب میاندازد (مثل این حدیث که پیامبر گفته مهرگان و نوروز حرام است. اصولا در عربستان کجا مهرگان و نوروز وجود داشت که پیامبر در مورد آن صحبت کند) تمسک جسته اند. بنا باید صرفا به نص قران استناد کرد. بقیه همه اش چرندیاتی است که این ملا های بیمار و سادیست از خود بافته و حواله مردم بیچاره میکنند. به نظرم نباید این ملا ها را جدی گرفت ورنه چنان حدیث های حواله ما کنند که نفس کشیدن نیز در آن حرام شده است.
14 آپریل 2008, 01:48
پایان حسابدهی با توزیع یکصد مدال لیاقت
گفته میشود، جورج بوش زمان خدا حافظی با سخن درگوشی به کرزی گفته است: اهمیت فریب افکارعمومی را فراموش نکن! و با این روش بود که من توانستم عراق وافغانستان را فتح نمایم!.
عصر امروز با حضور جلالت مئاب کرزی با توزیع مدال های لیاقت وخدمت برنامه حسابدهی پایان یافت.
به گزارش آژانس خبر پراکنی طنز روز این محفل با شکوه با حضور وزیران، سفیران کشورها، مدیران،برخی اعضای شورای ملی و فرمانده ارشد ناتو در قصر گلخانه برگذار شد.
در ابتدای جلسه رئیس جمهور به سخنرانی پرداخت و با اظهار خوسحالی از موفقیت گذارش دهی وزیران گفت: دوستان من تا کنون به برخی اهداف که داشتیم رسیدیم ومن همکاری وصداقت شما را می ستایم .او ادامه داد: اگر بخواهید در انتخابات سال بعد پیروز شویم باید به راهبرد و استراتیژی مان ادامه دهیم . او به برخی از پلان های که جواب مثبت داده است اشاره نموده وآن هارا برشمرد:
پلان های تطبیق شده
حسابدهی = (یاگزارش دهی).
برگذاری جلسات شورای وزیران در مرکز ولایات.
برنامه همبستگی ملی .
وعده تهیه وتطبیق ماسترپلان شهرها بویژه شهرکابل.
وعده آب وبرق شهرکابل.
جرگه امن منطقه ی.
شوراهای ولایتی (گفته می شود این شوراها در برخی از ولایات حتی یک نشست هم نداشته است!)...
پلان های دردست اجرا
کرزی گفت مهمترین پلان های که در دست اجراست وتطبیق آن به هر قیمت پیروزی مارا در انتخابات سال بعد تضمین خواهد نمود عبارت است از:
ادامه فریب افکارعمومی.
ایجاد اختلاف ودامن زدن به مسائل اختلاف برانگیز اقوام افغانی.
افزایش کشت وصادرات کوکنار.
مذاکره با طالبان بویژه با جناب پروفیسر حکمتیار واعضای حزب خلق وپرچم و...
اعاده حیثیّت
کرزی گفت: امثال حکمتیار وخلقی ها نزد افغان ها بسیار منفورند، به منظور اعاده حیثیّت از سلطان دهشت افگنان آقای حکمتیار وبرخی اعضای خلق وپرچم پس از غسل تعمید برنامه های را روی دست داریم ، وتاکنون تانیستیم برخی اعضای خلق وپرچم را وارد کابینه نماییم ودیدیم که هیج گونه عکس العملی منفی را در پی نداشته است!
کرزی در باره فوائد مواد مخدر صحبت می کرد، که ناگهان چندین مقام غربی وازجمله جورج دبلیوبوش به صورت غیرمنتظره وارد سالن شدند! (به گزارش آژانس خبر پراکنی طنز روز ، یکی از معماهای مسائل افغانستان این است که: چرا هرجا سخن از مواد مخدر است سرو کله مقامات غربی پیدا می شود!)
سکه کوکناردرراه است
کرزی ادامه داد مهمترین برنامه آینده ماچگونگی آشتی با کوکنار است! او گفت : ما می توانیم به این هدف برسیم ، زیرا کوکنار نزد ملت ما به اندازه اعضای خلق وپرچم منفور نبوده! وما تانیستیم با آن ها آشتی کنیم و حتی برخی اعضای این حزب را وارد کابینه خود نمایم؛ لذا به منظور آشتی با کوکنار وفرهنگ سازی سفارش ضرب"سکه کوکنار" به دوستان انگلیسی داده شده است وعنقریت این سکه ها وارد کشور خواهد شد!
درپایان مراسم یک صد مدال رنگارنگ کوکنار برای کسانیکه در اوضاع کشور مؤثریت داشته است و بیشترین لیاقت وخدمت را از خود نشان داده بودند توزیع شد.
عبدالکریم خرم ، علم گلخان (وکیل کوچی ها) ،عنایت الله شهرانی... 30عدد مدال کوکنار، جهت اختلاف افگنی .
اسمعاعیل خان ، شاروال کابل وزیرانکشاف دهات... 30عدد مدال کوکنار، جهت فریب افکارعمومی .
الباقی مدال ها را کرزی بوش ودو معاون کرزی باهم تقسیم نمودند.
گفته میشود، جورج بوش زمان خدا حافظی با سخن درگوشی به کرزی گفته است: اهمیت فریب افکارعمومی را فراموش نکن! و با این روش بود که من توانستم عراق وافغانستان را فتح نمایم!.
آنلاین : پایان حسابدهی با توزیع یکصد مدال لیاقت