صفحه نخست > دیدگاه > مرور کوتاهی به زندگی سیاسی دوکتور محمد صادق برنا آصفی و انگیزه ایجاد نهضت (…)

مرور کوتاهی به زندگی سیاسی دوکتور محمد صادق برنا آصفی و انگیزه ایجاد نهضت سری جوانان شمال افغانستان

نهضت سری جوانان خراسان
محمد همایون سرخابی
يكشنبه 26 فبروری 2012

زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )

همرسانی

مطالبی که پیش کش حضور شما عزیزان میگردد ، نتیجه تلاش های پیگیر و دوامدارست که بنابر تقاضای کانون پژوهشگران افغانستان مقیم انگلستان ، با سعی و تلاش فراوان و زحمات بی پایان با چشم جستجوگر در بستر مریضی با این طبیب حاذق انجام شده ، ولی به هیچ وجه بیانگر همه فعالیت های حیات سیاسی او نمیباشد .

گرد آورنده محمد همایون سرخابی

(این نوشته به دلیل بلند بودن در چند صفحه نشر شده است. روی شماره های پایین کلیک کنید تا ادامه نوشته را بخوانید.)

دوکتور محمد صادق برنا آصفی فرزند میرزا عبدالقادر خان به تاریخ سوم ماه جنوری سال 1933 عیسوی مطابق 1312 هجری شمسی دریک خانواده روشنفکر و باسواد اوزبیک ، در گذر توکلی خانه شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب دیده به جهان گشود . اعضای خانواده او تولد این نو زاد را که مصادف به ترور محمد نادر خان پادشاه مستبد افغانستان بود ، به مثابه آغاز فروپاشی و زوال دوران سیاه استبداد به فال نیک گرفته و آن را گرامی میداشتند . دریغا او یک و نیم سال عمر داشت که از مهر و سایه پر عطوفت پدر محروم گشت و تحت پرورش و مراقبت دایمی مادر مهربان و دلسوز خویش قرار گرفت .

در سال 1940 ع مطابق 1319 هجری شمسی که جهان در آتش خانمانسوز جنگ دوم جهانی می سوخت شامل مکتب متوسطه شهر میمنه گردید و تعلیمات ابتدائی و متوسطه خود را با علاقمندی خاص تا صنف نهم به درجه عالی به پایه کمال رسانید . او مانند سایر شاگردان زحمت کش و با استعداد ، مورد توجه خاص و تشویق همیشگی اکثر استادان دلسوز و مهربان آن مدرسه ، بخصوص شاد روان نظر محمد نوا فرزند احمد قلی خان راجی ، نوه میر دلاور خان امیر مستقل میمنه که به صفت آموزگار و سر معلم آن یگانه مکتب شهر اجرای وظیفه مینمود قرار گرفت و همواره جهت مطالعه کتب علمی و ادامه تحصیلات بیشترعالی تشویق و راهنمایی میگردید . استادان مکتب هریک مرحوم منشی مصطفی قل خان ، محترم پیغمبر قل خان ، محترم استانه قل خان ، محترم محمد یعقوب خان ، محترم محمد الله خان ، محترم طلب الدین خان ، محترم صالح محمد خان پیمان ، محترم محمد صدیق خان و غیره با علاقمندی خاصی جهت ایجاد نو آوری های ضروری با سر معلم جوان و پر تلاش مکتب همکاری صمیمانه مینمودند . مکتب متوسط شهر میمنه در منطقه ( چونی بیرون ) یکی از محلات شاداب و معروف شهر موقعیت داشت ، که از آب و هوای گوارا و منظره زیبا و دلکشی برخوردار بود . هم صنفان او که تعداد شان از سی نفر تجاوز نه مینمودند ، با رقابت های سالم و علاقمندی صمیمانه به دروس خویش ادامه میدادند . کتب و لوازم درسی برای شاگردان مکتب با جدیت لازم ، از سوی مدیر معارف میمنه مرحوم استاد ابوالخیر خیری فاریابی برادر مهتر مرحوم نظر محمد نوا که از جمله شاعران نام آور و مبارزان نستوه آن دیار بود ، تهیه و تدارک میگردید . شهروندان با فرهنگ و معارف پرور آن دیار با وصف علاقمندی خاصی که در فراگیری علم و دانش برای فرزندان خود را داشته و دارند ، متاسفانه از شیوه نارسای تدریس مفردات پرو گرام درسی مکتب ، به طور کل خسته و دلسرد بودند . زیرا تداوم آموزش اجباری مضامین درسی مکتب به زبان پشتو در آن دیار اوزبیک تبار مشکل بزرگی را خلق نموده بود . زیرا والدین شاگردان به زبان پشتو نا آشنا و قادر نبودند تا ممد دروس اطفال خویش قرار گرفته و مشکلات آموزشی شان را رفع نمایند . ادامه دروس مکتب به زبان پشتو به شیوه ناقص نتایج مثبت ببار نه می آورد و مسئولین امور تعلیمی کشور نیز متاسفانه به حل آن معضلهء بزرگ ملی توجه لازم مبذول نه مینمودند و با گذشت هر روز علاقه مردم با معارف کمرنگ میگردید . در کنار آن معضلهء مهم حیاتی ، تطبیق دیسیپلین خشن و ظالمانه جهت تضعیف روحیه آزادی خواهی شاگردان و ایجاد عمدی فضای خوف و ارعاب بین نو جوانان از سوی بعضی استادان متعصب و تنگ نظر ، مایه نگرانی اولیای اطفال گردیده و دوام آن حالت سخت بر شانه های سر معلم پر تلاش و جوان نیز گرانی میکرد . مرحوم نظر محمد نوا ، این آموزگار دلیر و سر معلم بی باک با همکاری یک تعداد معلمین مردم دوست آن مدرسه تصمیم اتخاذ نمودند تا بر ضد خشونت علیه اطفال که رفع و اصلاح آن معضلهء مهم در حیطه صلاحیت خود آنها قرار داشت ، دست بکار شده و جهت ایجاد نو آوری های ضروری در عرصه آموزش و پرورش سالم اطفال جسورانه گام های موثر و مثبت بردارند . زیرا لت و کوب شاگردان و اجرای جزای قف پایی اطفال به روند عادی هر روز آن مدرسه مبدل شده و یکی از مشخصه های بارز آن دوران به شمار می آمد . چنانچه یکی از استادان سابقه دار آن مدرسه به اسم محمد علی خان لوا ، علاوه بر ضرب و شتم بی رحمانه اطفال حتی پا پوش شاگردان تنبل و گریز پا را در دهان شان جا داده و برای چندین ساعت در دهلیز مکتب برای عبرت سایر اطفال به نمایش میگذاشت . همچنان به امر بران و چپراسی های مکتب صلاحیت داده شده بود تا شاگردان تنبل و گریز پا را یکجا با پدران شان مانند مجرمین و متهمین جنگی دست بسته از کوچه های شهر عبور داده و با بی حرمتی به مکتب حاضر نمایند . ادامه این چنین حرکات خشن ، غیرمسؤولانه و ضد انسانی نیز از جمله عوامل عمده دلسردی اطفال و والدین شان از ارگان های تعلیم و تربیت به شمار می آمد . دریغا هیچ مرجع و مقامی با احساس مسئولیت علت و انگیزه اصلی عدم علاقه ، تنبلی و فرار شاگردان مکتب را مورد تحلیل و ارزیابی دقیق و علمی قرار نه داده و تدابیر لازم و موثر جهت حل آن معضله اتخاذ نه مینمودند . مگر خوشبختانه این مشکل بزرگ ملی در سال 1329 خورشیدی مطابق 1950 ع با ابتکار جسورانه محترم دوکتور نجیب الله خان توروایانا وزیر معارف با فرهنگ و نیکو سیر وقت و حمایت بیدریغ محترم علی محمد خان معاون صدراعظم و وزیر امور خارجه و اصرار جدی محترم عبدالمجید خان زابلی وزیر اقتصاد و یکی از مخالفین و منتقدین سرسخت محمدگل خان مهمند ( وزیر دربار وقت و وزیر داخله پیشین ) عملی و فیصله شورای وزیران و منظوری محترم شاه محمود خان صدراعظم نیز در زمینه حاصل گردید . آغاز تدریس مضامین درسی به زبان فارسی دری نتنها زمینه شکوفایی استعداد آموزشی تشنه گان به علم و دانش را فراهم ساخت ، بل گام موثری بود به سوی تامین وحدت ملی در کشور .

آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره

مجموعه شعر بی نظیر از 125 شاعر شناخته شده ی بین المللی برای مردم هزاره

این کتاب را بخرید

پيام‌ها

  • روحش شاد. ضایعه از دست دادن وی به همه تورکان اوزبیک، هزاره، تورکمن، قزلباش و ایماق تسلیت باد.

    • آقای ترکلر!
      آقای برنا تاهنوز نمرده است بل‍که دربستر بیماری قرار دارد اول
      مقاله را بخوان بعد امضاکن

    • با تآسف اطلاع حاصل نمودیم که جناب محمد صادق برنا آصفی یکی از پیشکسوتان تداوی مدرن امراض روانی وبنیان گزارنخستین درمانگاه امراض روانی در شهر کابل به اثر مریضی طولانی مدتی که دامنگیر ایشان بود،
      حوالی ساعت چهاربعداز ظهرروز جمعه بیست وچهارم ماه فبروری 2012 میلادی در یکی از شفاخانه های شهر لندن داعی اجل را لبیک گفته وبه رحمت ایزدی پیوستند.
      دکتورمحمد صادق برنا آصفی فرزند میزا عبدالقادرخان، به روز سوم جنوری 1933 میلادی در یک خانوادۀ روشنفکر تورکان ازبیک درشهر میمنه چشم بجهان کشود.
      در سال 1940 میلادی شامل مکتب متوسطۀ ابوعبید جوزجانی شهر میمنه گردیده، در سال 1948 بدرجۀ اعلی از صنف نهم آن مکتب فارغ وبکمک مرحوم نذیرقل خان میمنگی یک تن از شخصیت های مبارز وملی آن
      زمان به لیسۀ حبیبیۀ کابل که یکی از مکاتب مخصوص اشراف ودرباریان افغانستان بودچانس
      شمول بدست آورد.
      در سال 1952 با گرفتن مقام اول نمره گی دورۀ خود از صنف دوازدهم لیسۀ حبیبیه که از طرف ادارۀ انکشاف بین المللی امریکا تمویل واداره میگردیدفارغ، بعدازسپری نمودن موفقانۀ امتحان کانکوربه فاکولتۀ طب راه یافت.
      در سال 1958 فاکولتۀ طب را با موفقیت ختم وشامل کاردر وزارت صحت عامه افغانستان گردید.
      مرحوم برنا آصفی چندین دوره آموزشی را در رابطه با شیوه های نوین تداوی امراض روانی در کشورانگلستان
      تکمیل واولین شفاخانۀ صحت نوین روانی را در شهر کابل بنیاد نهاد.
      دکتور برنا آصفی در راه خدمت به انسانهای رنجور ودرد دیدۀ میهنش تا آخرین روزهای زندگی خود پایدار
      واستوار باقی مانده ، با وجود دوری اجباری اش از دامن مام میهن در سالهای اخیر زندگی، هیچ اندیشۀ جز گشایش روزنه های جدید کمک به هم میهنانش در سر نداشت.
      این مرد درد مند ودرد آشنا در سالهای اخیرعمرش به شدت مریض وبعداز تحمل رنج های بیحد از از آسیب مریضی به روز جمعه بیست وچهارم ماه فبروری سال 2012 به عالم ابدی رهسپار گردید.
      هیئت رهبری واعضای فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان این ضایعۀ بزرگ رابه اعضای خانواده، دوستان جناب برنا آصفی ومردم افغانستان تسلیت گفته از بارگاه ایزد یکتا به روح آن فرزند برومند میهن طلب مغفرت
      مینمایند.
      دررا بطه با مراسم جنازه وفاتحۀ این خدمتگار صدیق مردم ومیهن هنوزاطلاعی دردست نیست وبا دست یابی به
      اولین معلومات درین رابطه علاقمندان آن مرحومی را در جریان قرار خواهیم داد.
      انا لله وانا الیه راجعون
      ازطرف کارکنان سایت نشراتی تورکلر«ففتا» ارگان نشراتی فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان

    • تورکلر خان پیش از این که از این نبشته برداشتی انسانی کند...در قصهء تورک بودنی شخصی مورد بحث است...کاش نامت را انسان نمی گزاشتی....

    • آقای بدون نام حرف وگپ هایت راسنجیده وانسانی بزن.در نخست خودرا انسان بساز ،نام انسانی انتخاب نمایی ودر بعد چون سگ وشغال یه دیگران تاخت وتاز کنی.غالب تصور از کوچه انسانیت عبور نکرده ایی وروی این دلیل انسانی حرف زدن فرا نگرفته ای.بلی -تورکها انسان اند واما خود را از نقطه نظر اتنیکی معلوم و اشکار ننموده که اسنان استی ویا از تبار میمون؟
      تیمور بهارکی.

    • نبود داکتر برنا آصفی برای همه مردم کشور ما یک ضایعه ی بزرگ است. این شخصیت انسان دوست، مهربان و آزادیخواه دوست من بود. خاطره های تابناک زندگی پر باراو برای دوستانش جاویدانه خواهد ماند . جای شرم است که کسانی از سر گرایش های بویناک نژاد پرستی چنین شخصیت هارا به قوم وتبار ی محدود ومنحصر می دانند.

    • salam to all he was really a very good dr he done a lot for the people of afghanistan he also after the fallen o f dr najib governemt he went to miamana to help people there but unfortunetely he force by genral dostum to leave afghanistan and the took refugee in london. Allah forgive all of his seen.

    • آفای فرشید سلام ودر بعد عرض میدارم که قوم وتبار یک پدیده انسانی؛اجتماعی وتاریخی میباشد.زمانیکه یک ملیت وتبار از داشته هایش که،شامل زبان،تاریخ ،فرهنگ وشخصیت هایش به نیکی یاد نماید؛آنگاه از نظر تو وهم قماش های تو به نژاد پرستی وغنودن در محدوده تبار واتنیکی محکوم میشود.هنگام که شما از جانی ترین شحصی وخایین ترین انسان تعریف وتوصیف به خروار مینمای ؛زمانیکه شما ؛از کسانی به ویژهگیهای معلوامحال وآدم کش شخصیت قلابی وآسمانی میتراشی وبیگانه گان را به مردم ،بابا تحمل میکنی ویا قتلین هزار ها انسان بیگناه کشور را قهرمان خظاب میکنی وما ؛حرف های دروغین که در بستر دروغ عجین یافته را گوش میدهیم و؛نگفته ایم که نژاد پرست هستی ودر گودال قوم غرق هستی.رویهمرفته شخصیت های تورک به تورک مربوط اند،شخصیت های تاجیک به تاجیک وشخصیت های افغان به افغان.روی این منظور ما،نمیتوانیم که سیب را بید وچناررا ناک بنامیم وبه همین طور شخصیت های با وقار تورک را تاجیک وافغان خطاب نمایم وبرعکس.
      بالنده گی یک ملیت در وجود شخصیت های فرهنگی است که چرخ حرکت صعودی وتعالی را کماکان هدایت ورهبری میکنندوداکتر برنا آصفی یکی از شخصیت های تورک کشور است که ما افتخار میکنیم.افتخار کردن ویاد خاطره های چراغانی ونقد کارنامه ودستآورد های انسانی شخصیت های تورک کشور در نخست حق ما است واین
      عمل وکار فرهنگی وپذیریش مسولیت را در چار چوب ملیت ومردم را نباید از نقطه نظر کوتاه وکج بینی به این وآن محکوم کرد.حبیب قویاش

    • رحم ازبیک با قهر اوغان مساوی است اعمال نژاد پرستانهء اسلام کریموف درتاشکند 
      در دشمنی با فارسی زبانها دیگر هیچ مجالی برای شک وتردید نمیگذارد که 
      اگر همتباران شان درافغانستان
       بقدرت برسند انسانرا جی که حتی سگ را هم نعل بسته میکنند.
      این نمک ناشناسان خدا ناترس آنطوریکه ازبیوگرافی این جهنمی معلوم شد ازآموزش به
       زبان پشتو فعان شان به آسمان رسیده بوده است
      وعذر می کردند که به لحاظ خدا به زبان فارسی مارا تعلیم بدهید
      هرزمانیکه ازبرکت زبان فارسی آدم شدند مثل پشتونها علیه زبان فارسی قرار گرفتند
       من میگویم چشم نادرخان وهاشم خان را صدقه که این قوم نمک حرام را شناخته بودند.

    • شاغلی فارس ! شما نخستین فارسی هستید که چشم نادر خان و هاشم خان را صدقه شده اید . بپالید در وجود شان غیرازچشمان که شاید جا های نرم و نفیس دیگری هم داشته باشند که از برکت تجارتش به کرسی فرمانروایی رسیده اند که ارزش صدقه شدن به شما را داشته باشد . از چشمان که چیزی ساخته نیست !!

  • rohsh shad bad wa khoda jan hamrayash khobi konsf

    ok

  • درود و سلام بی پیان به این شیر مرد فراموش ناشدنی جایش در قلب انسانهای انسان دوست خالی بوده و جای انرا دارد تا وی را ولگوی خویش قرار داده و مصدر خدمت شویم .
    یاددت گرامی باد وخاطرات نیکت در قلب ما جاوید است .
    نعلت بر این وطن فروشان بی فرهنگ که با نبودن تو خادیم وطن احساس خوشحالی میکنند ما به نوبه خود به نادر و نادریان نفرین میفرستیم و وبه این قوم وحشی و قوم خود سر نعلت مینمایم ما هیجگاه دشمنی نادر شیاد تاریخ را با قوم منحوث چرگین مردار چتل قبیلوی ان فراموش نکرده نفرین خودرا میفرستیم .
    اوغان غول وحشی چتل کورمغز کوچی صحرائی قبیلوی چرس فروش تریاک فروش دشمن علم دشمن فرهنگ دشمن معرفت دشمن پیشرفت دشمن صلح وصفا دشمن صمیمیت وغیر وغیر

  • نعلت به نادر خر نادر سک نادر لعین نادر وطنفروش نادر شیاد نادر کوچی نادر جت نادر کفر نادر خائن نادر ظالم نادر بی ناموس نادر اجنت انگلیس نادر دو روی نادربو قلمون نادر راسیست نادر مردار خور نادر چتل خور .

  • آقای قویاش!
    وقتی تعصب نژادی کسی را چنان از خود بیخود می سازد که چرند می نویسد وکس دیگررا به گناه ناکرده محکوم می کند، جای بسیار تاسف دارد. شما مرا به این متهم کرده ای که گویا از کدام خاین وقاتل وجانی تعریف وتوصیف کرده ام . ولی نگفته ای که کی ودر کجا؟ انسانی که دچار غیض وغضب نژاد پرستی شود به همین جا سقوط می کند.دروغ وافترا.
    نکته ی دیگر این که روانشاد دکتور برنا آصفی دوست من بود . من اورا از نزدیک می شناختم وبا اندیشه های انسانی او آشنایی داشتم. او مانند شما نژاد پرست نبود وگرنه نهضت جوانان خراسان را " نهضت تورکتباران" نام می گذاشت.
    من خودرا متعلق به انسانیت می دانم وبه هیچ نژادی برتری وامتیاز قایل نیستم و بدین باورم که ماهیت وهویت انسانی میان همه تیره ها وتبار ها مشترک است وهیچ قوم وتباری نسبت به دیگران برتری ندارد. شما که انسان هارا بنابر نژاد وقومیت به سیب وناک وخربوزه وانگور و مرچ وشلغم تقسیم می کنید این اندیشه ی شما است . افتحار کردن به نژاد وقومیت نشانه ی جهل وبدوی گری می باشد.

    • آقای فرشید درود به شماإمن به نظریات هومانیسم شما همنظرام وهمزمان تاریخ خونابه کشور مان را بگونه گسترده وبر مبنای حقایق تلخ استوار است را مطالعه نموده وجنایت های که ؛تحت نام قوم وملیت وزبان در شقیقه خونبار تاریخ کشور آویزان اند را نباید انکار نمود.تنوع قوم وملیت وزبان در یک کشور غنامندی است که باید افتخار نمود وافتخار نمودن به این غنامندی بر مبنای تعین سرنوشت شهروندی استوار باشد ونه تحملی وتقلبی إ
      هومانیسم برداشت عالی ومثبت است واما،تحت این یرداشت جنایت های هولناکی صورت گرفته است ونباید انکار نمود.انسانیت ؛زبان وملیت باهم گره محکم داردو روی این اصل حرف ها را از کوچک به بزرگ جلوه داده ام.
      ما-نمیتوانیم که تحت نام ونشان انسانیت از جنایت ها چشم پوشی نمایم وجنایت های طی 150 سال آخیر در کشور صورت گرفته است را در چانتای انسانیت زندانی کرد.حرفم مشخص بسوی شما نبود واما،ذهن وتوجه شمارا
      درآن سو ،سوی که تحت نام قوم وملیت وزبان عملکرد غیرانسانی وجنایت به خروار صورت گرفته است ؛مبذول داشتم.
      حبیب قویاش تحصیلات عالی پزشکی دارد وهیچ وقت خویشتن را در گرداب منحط نژاد پرستی وقومگرایی سقوط نداده وبرعکس علیه همچو جریانات طرد شده تاریخ مبارزه کرده ومبارزه خواهیم نمود.
      در فرجام خاطرنشان میسازم که؛تاریخ 30 سال آخیر کشور را طوریکه شاید وباید است ؛مطالعه نماید خوب میشود.باتجدید درودإ

  • اقای فارس !
    معلوم نیست تو کی را " جهنمی " خوانده ای؟ اگر منظورت دکتور برنا آصفی بوده پس به روی خودت تف انداخته ای. لعنت به امثال شما که از موضع قبیله پرستی پشتونی ولی با نام جعلی به یک قوم دیگرحمله می کنی و فحش می دهی. خجالت بکش .

  • پشت مرده زیاد گپ نزنین که دوباره زنده شده انتقام خواهد گرفت از یکی یک شما . حالا شما فکر میکنین که به بهشت میره یا به دوزخ ؟

  • باقی سمندر
    ۱۰ حوت سال ۱۳۹۰ خورشیدی
    ۲۹ فروری سال ۲۰۱۲ میلادی

    سلام به خوانندګان ارجمند کابل پرس?
    سلام به اعضا ی خانواده و بازماندګان ودوستان دګتورمحمد صادق برنا اصفی
    ما نیز به نوبه خویش وفات المناک دکتر محمد صادق برنا آصفی را برای همه اعضای خانواده و دوستان ویاران شان از صمیم قلبم تسلیت ګفته وبرای دکتور برنا اصفی بهشت برین وبرای بازماندګان شان از بارګاه ایزد متعال صبر جمیل خواهانم .
    باقی وهمه اعضای خانواده سمندر

    آنلاین : مرور کوتاهی به زندگی سیاسی دوکتور محمد صادق برنا آصفی و انگیزه ایجاد نهضت سری جوانان شمال افغانستان

Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

تازه ترین ها

اعتراض

ملیت ها | هزاره | تاجیک | اوزبیک | تورکمن | هندو و سیک | قرقیز | نورستانی | بلوچ | پشتون/افغان | عرب/سادات

جستجو در کابل پرس