صفحه نخست > دیدگاه > امام حسين (ع) مظهر اصلاح گری ومبارزه با فساد حكومت يزيد بود

امام حسين (ع) مظهر اصلاح گری ومبارزه با فساد حكومت يزيد بود

امام حسين (ع) وقت كه در روزعاشورا به شهادت رسيدند وطايفه بني اسد آمدند كه اجساد شهدا را دفن كنند تا اينكه متوجه زخم به دوش امام حسين شد، ازامام زين العابدين (ع) فرزندش سوال كرد كه اين زخم تير وشمشير وخنجركه نيست پس به خا طر چيست؟ امام سجاد جواب داد اين از اثرات حمل نان وخرما وخدمت براي مردم است !
علي جان محمدي
شنبه 26 دسامبر 2009

زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )

همرسانی

بعضي هاخيال مي كنند كه قيام امام حسين (ع) صرفا جنبه اي مذ هبي دارد ومربوط به شيعيان هستند، اما باتوجه به مفهوم حقيقي واصلي عاشورا ، قيام امام حسين (ع) مربوطه به همه اي آزادي خواهان ونجات پيداكردن از زير ظلم وستم ديده گان عالم است.
نه ظلم كن به كسي نه به زير ظلم برو // كه اين مرام حسين است ومنطق دين

امام حسين (ع) وقت كه متوجه شد كه حكومت يزيد مملو ازظلم وفساد شده است چه دربخش فساد اداري وچه دربخش فساد اخلاقي، دربخش فساد اداري سرمايه وبيت المال مسلمين به بي راهگي حيف وميل مي شود وهمچنين دربخش فساد اخلاقي ، يزيد مشغول خوش گذراني ومي گساري وشراب خواري است.ازخدمت به مردم ، معنويت وقداست هيچ خبري نيست. يزيد دركاخ سلطنتي مشغول عيش ونوش خودش است.

امام حسين (ع) براي اينكه به تمام جهانيان اعلام كند كه چنين حكومتي نه تنها مشروعيت دارد بلكه هرچه زود تر به اصلاح اين نوع حكومت برخواست وآن را ازهرجهت اصلاح نمود. چون دركابينه يزيد به جز ازبي بندباري هوس بازي كيف وميل ديگراز هيچ چيزي خبري نبود. يزيد نه تنها اينكه براي مردم وامت رسول اكرم (ص) خدمت انجام نداده است ، بلكه براي همه مبتلا به فساد كرده است. باتوجه به اينكه درفرهنگ امام حسين (ع) ازخصايص حكومت داري، خدمت كردن به مردمش است ، واين هم ازباب مَلك ورعيتي نيست، بلكه ازباب خدمت گذاري به مردم است. درزمان يزيد اين فرهنگ رو به نابودي گذاشت وجنبه اي سلطتني وپادشاهي پيداكرد .

امام حسين (ع) وقت كه در روزعاشورا به شهادت رسيدند وطايفه بني اسد آمدند كه اجساد شهدا را دفن كنند تا اينكه متوجه زخم به دوش امام حسين شد، ازامام زين العابدين (ع) فرزندش سوال كرد كه اين زخم تير وشمشير وخنجركه نيست پس به خا طرچيست؟ امام سجاد جواب داد اين از اثرات حمل نان وخرما وخدمت براي مردم است !

امام حسين، وقت كه متوجه شد كه درحكومت يزيد روحيه خدمت رساني به مردم نيست ، بلكه ظلم ، فساد وبي عدالتي به اوج خود رسيده است ،‌ دراينجا حسين(ع) براي خودش اجازه نداد كه درمقابل چنين حكومتي بي تفاوت بنشيند وبا خودش بگويد، هرچه كه باد آباد به من چه ربطي دارد! امام اصلاح را جزئي ازوظايف مهم خود برشمرد، و اصلاح گري ومبارزه بافساد وظلم خود را چه در قسمت مردم داري وچه درقسمت ارزشهاي ديني آغازكرد وبه همين اساس حركت نمود ودرجريان حركت، اهدافش را نيز به برادرخود محمد حنفيه تبيين نمود: « إني لم أخرج أشرا ولابطرا ولا ظالما ولامفسدا وإنما خرجت لطلب الإصلاح في امة جدي رسول الله (ص) »

امام حسين(ع) خطاب به برادرش فرمود: من براي شرارت، خوش گذراني، ظلم وفساد خارج نشدم،‌ بلكه حركت من همراه اهل وعيال وقيام من براي اصلاح حكومت يزيد وامت جدم رسول خداست.

امام حسين (ع) به درستي ميدانست كه دار ودسته يزيد كار را به جاي رسانده است كه خبراز ارزشهاو خدمت رساني به مردم نيست. يزيد خودش را به عنوان خليفه وزمامدار مسلمين معرفي كرده باسياست هاي ومنويات پيامبراكرم (ص) كه همانا خدمت به مردم وارزشهاي ديني وانساني بود علني مخالفت مي كرد.

نكته اي كه قابل يادآوري است اين است كه، تنها حكومت يزيد موضوعيت ندارد ، بلكه هرحكومت ودولتي كه چنين خصايص ومعيارهارا داشته باشد درهرزمان ومكان كه وجود پيدا كند اصلاحش برهمه لازم است. ازطرف ديگر شخص امام حسين هم موضوعيت ندارد ، بلكه وظيفه هرانسان آگاه ومسوول است.

چون درجاي ديگر امام حسين مي فرمايد : «ألاترون أن الحق لايعمل به وأن الباطل لايتناهي عنه ليرغب المؤمن في لقاألله حقا » آيا نمي بينيد كه به حق رفتار نمي شود وازباطل جلوي گيري نمي شود پس وظيفه هرمؤمن است كه ازجا برخيزد و ازحق پشتباني نموده وازباطل جلوگير نمايد.

آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره

مجموعه شعر بی نظیر از 125 شاعر شناخته شده ی بین المللی برای مردم هزاره

این کتاب را بخرید

پيام‌ها

  • آقای محمدی سلام!
    جملات تکراری و ساختگی شما و رهبران تان دیگر برای انسانها دلگیر شده است.قیام حسین یعنی چه؟حسین بخاطر اینکه بخلافت برسد میجنگید.او مثل هزاران فرد دیگری که مثل او برای بدست آوردن قدرت و لذت حاکمیت میرمید نا رسیده به حاکمیت کشته شد.تاریخ حسین و حرکات حسین مربوط یک عصر از دوره جاهلیت بشر،اعراب و مسلمین بوده.فاقد هرگونه ارزش یادآوری میباشد.همان قسمی که یزید حق به جانب نبود،حسین نیز حق به جانب نبود.اگر محمد جد حسین یک دین کامل از خود به میراث میگذاشت ،یقینآ به عوض جنگ برای قدرت ،به ارای ملت مراجعه میکردند.حالا نه حسین کشته شده بود و نه یزید مایه شرمساری جهان اسلام میگردید.

    • و همچنان حسین در کربلا کشته شد اما اینها اینجا ک.. خود را پاره کردند.این بی خردان اگر یک کمی فکر کنند به اسانی به حماقت خود پی میبرند.میراث شوم اعراب مارا کم عذاب ساخت که حالا بخاطر مردگان شان هم ماتم بگیریم که چرا زود مردند وادم های بیشتری از ما را نکشتند.. زهی حماقت

Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

تازه ترین ها

اعتراض

ملیت ها | هزاره | تاجیک | اوزبیک | تورکمن | هندو و سیک | قرقیز | نورستانی | بلوچ | پشتون/افغان | عرب/سادات

جستجو در کابل پرس